بهترین دلایل برای حفظ سلامت لثه‌ها

بهترین دلایل برای حفظ سلامت لثه‌ها
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: دی ۱۹, ۱۴۰۰

بهترین دلایل برای حفظ سلامت لثه‌ها

امروزه بیماری لثه نسبت به گذشته کمتر دیده می‌شود. اما هنوز از هر ۱۰ بزرگ‌سال آمریکایی تا زمانی که به سن ۶۴ سالگی می‌رسند، ۱ نفر دچار می‌شود. برای حفظ سلامت لثه‌ها اگر هر روز نخ دندان نکشید و حداقل دو بار در روز مسواک نزنید، در معرض خطر هستید.

لثه‌های سالم و سلامت عمومی شما

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که سلامت لثه‌ها بر سلامت عمومی شما تأثیر می‌گذارد. مثلاً:

  • سلامت قلب: نشان داده شده است که بیماری لثه متوسط تا شدید سطح التهاب را در کل بدن افزایش می‌دهد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که التهاب ناشی از بیماری شدید لثه ممکن است با خطر سکته مغزی و همچنین بیماری قلبی، که همچنین یک بیماری التهابی است، مرتبط باشد.
  • سلامت ریه: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که سلامت پریودنتال ممکن است به ارتقای سلامت ریه برای افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) کمک کند. بیماری پریودنتال همچنین می‌تواند خطر عفونت‌های تنفسی مانند ذات‌الریه را افزایش دهد. این ممکن است از استنشاق باکتری به دستگاه تنفسی رخ دهد.
  • سلامت تغذیه: اگر به دلیل بیماری لثه دندان‌هایتان را از دست بدهید، ممکن است خوردن غذاهای سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات ترد سخت‌تر شود. مشکلات جویدن می‌تواند منجر به تغذیه نامناسب شود که به‌نوبه خود می‌تواند باعث مشکلات دیگری از جمله خستگی و سرگیجه شود.
  • سلامت عاطفی: لبخند شما کارت تماس شما با جهان است و بسیاری از ما وقتی لبخندی جذاب داریم، احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌کنیم. اما طبق گفته آکادمی دندانپزشکی عمومی در ایالات‌متحده، دندان‌پزشکان هرسال ۲۰ میلیون دندان می‌کشند. و ۸۶ درصد از دندان‌پزشکان می‌گویند شرم اجتماعی یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که مردم بعد از دست دادن دندان گزارش می‌دهند.

۹ نکته برای حفظ سلامت لثه

پس برای حفظ سلامت لثه‌ها چه باید کرد؟ اصول اولیه آن عبارت است از:

  1. دندان‌های خود را دو بار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. علاوه بر دندان‌هایتان حتماً در امتداد خط لثه هم مسواک بزنید.
  2. مسواک‌های فرسوده را حداقل هر سه تا چهار ماه یک‌بار تعویض کنید زیرا می‌توانند به لثه‌های شما آسیب برسانند.
  3. بین دندان‌ها نخ دندان بکشید یا یک‌بار در روز از پاک‌کننده بین‌دندانی استفاده کنید.
  4. حداقل یک‌بار در روز با دهان‌شویه ضدعفونی‌کننده شستشو دهید.
  5. دو یا چند بار در سال برای معاینه و جرم‌گیری به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. اگر لثه‌ها خونریزی می‌کنند، منتظر نمانید. فوراً به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. اگر به بیماری پریودنتال مبتلا هستید، دندان‌پزشک می‌تواند از روش‌های جرم‌گیری عمیق یا آنتی‌بیوتیک استفاده کند. اگر بیماری پیشرفته باشد، جراحی می‌تواند پاکت‌های لثه‌ای که به‌شدت بیمار هستند را تمیز کند.
  6. به دندان‌پزشک در مورد هرگونه تغییر در سلامت عمومی خود اطلاع دهید، به‌خصوص اگر باردار هستید یا در دوران یائسگی هستید یا بیماری‌هایی مانند دیابت دارید. در این مواقع مراقب سلامت دندان‌های خود باشید. ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به ژنژیویت باشید.
  7. تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.
  8. رژیم غذایی متعادل داشته باشید. پژوهشی جدید در مردان ۶۵ ساله و بالاتر نشان داد که داشتن یک رژیم غذایی غنی از میوه‌های پر فیبر فواید خاصی دارد. به نظر می‌رسد که این روند پیشرفت بیماری پریودنتال را کند می‌کند.
  9. اگر سیگاری هستید، تمام تلاش خود را برای ترک سیگار انجام دهید. افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر در معرض تجمع پلاک و جرم هستند. درواقع، احتمال ابتلای افراد سیگاری به بیماری پیشرفته پریودنتال تا چهار برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + دوازده =