ایمپلنت و بریج چه تفاوتی باهم دارند؟

ایمپلنت یا بریج - چه تفاوتی باهم دارند؟ - ترنجان
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: تیر ۲۲, ۱۳۹۸

ایمپلنت و بریج چه تفاوتی باهم دارند؟

برای این‌که کمی از اضطراب بیماران کم کنیم، منبع موثقی در اختیار کسانی قرار می‌دهیم که می‌خواهند قبل از مراجعه به دندان‌پزشک برای برخی از پرسش‌هایشان، پاسخی پیدا کنند.
در این مطلب، تفاوت بین ایمپلنت و بریج را توضیح خواهیم داد تا بیماران بتوانند به بررسی بهترین روش برای سلامت و دهان و دندانشان بپردازند.
بیماران معمولاً در انتخاب یکی از این دو روش که رایج‌ترین روش‌ها برای جایگزین کردن دندان ازدست‌رفته هستند دچار تردید می‌شوند.

همه آنچه باید درباره ایمپلنت و بریج بدانید

ابتدایی‌ترین تعریفی که می‌توان برای ایمپلنت و بریج ارائه داد عبارت است از: روش‌هایی برای جایگزین کردن دندان‌های ازدست‌رفته.
دندان‌پزشکان با در نظر گرفتن چند عامل، یکی از این دو روش را به شما پیشنهاد خواهند داد. تعریف دقیق‌تر هر یک از این دو روش که تفاوت آن‌ها را مشخص می‌کند عبارت است از:

ایمپلنت

ایمپلنت

مجموعه‌ای از مراحل برای بازسازی دندان ازدست‌رفته واقعی است. یک ایمپلنت تیتانیومی در جای خالی دندان کار گذاشته می‌شود. با کمک یک پیچ به استخوان جوش می‌خورد سپس تاجی که دقیقاً شبیه به دندان طبیعی است روی آن سوار می‌شود.

بریج ثابت

بریج ثابت

یک پروتز دندانی ثابت دائمی یا دندان مصنوعی که در جای دندان(های) ازدست‌رفته قرار می‌گیرد. دندان‌های مجاور سوهان زده می‌شوند تا بریج را در جای دائمی خود بپذیرند.

کدام روش بهتر است؟ ایمپلنت یا بریج؟

دکتر افتخار آشتیانی با بیش از سی سال سابقه دندان‌پزشکی، هزاران بار عمل ایمپلنت و بریج را انجام داده‌اند. با توجه به چک‌آپ‌های بعد از انجام ایمپلنت یا بریج متوجه شده‌اند که برای هر بیمار یکی از این روش‌ها مناسب است و قانون کلی در این زمینه وجود ندارد.
عوامل مختلفی در انتخاب روش مناسب برای شما وجود دارد، از جمله سوابق بیماری و هزینه. به‌علاوه، هر دو روش برای همه بیماران مناسب نیستند چون هر یک از این دو روش، الزامات خاص خود را دارد.

چگونه بفهمم که ایمپلنت روش مناسبی برای من است؟

اکثر متخصصان معتقدند که ایمپلنت بهترین روش برای جایگزین کردن دندان‌های ازدست‌رفته است. میزان موفقیت این روش، ۹۸% است اما دندان‌پزشکان کمی این کار را انجام می‌دهند. این روش برای افراد زیر مناسب است:

  • افرادب که بافت‌ها و لثه‌های سالم داشته باشند.
  • تراکم استخوانشان کافی باشد تا ایمپلنت به‌خوبی در جای خود قرار گیرد. اگر تراکم استخوان کافی نباشد، قبل از ایمپلنت باید اقداماتی صورت بگیرد که استخوان‌سازی انجام شود.

ایمپلنت برای افراد زیر مناسب نیست:

  • افراد بسیار جوان که فکشان هنوز در حال رشد است.
  • زنان باردار (پس از زایمان مشکلی برای ایمپلنت نخواهند داشت).
  • افرادی که سیگار و مشروبات الکلی زیاد مسرف می‌کنند (این امر دوران نقاهت و بهبودی را طولانی می‌کند).
  • افرادی که به‌شدت در معرض اشعه بوده‌اند.

بهتر است برای اینکه مطمئن شوید که این روش برایتان مناسب است به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

چگونه بفهمم که بریج روش مناسبی برای من است؟

به اکثر افرادی که کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت نیستند پیشنهاد می‌شود که روش بریج را انتخاب کنند. برای اجرای این روش فقط لازم است که دو دندان سالم و محکم بین دندان از دست‌رفته داشته باشید تا بریج را نگه دارد.
بهتر است برای اینکه مطمئن شوید که این روش برایتان مناسب است به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

ایمپلنت دردناک‌تر است یا بریج؟

لازم نیست نگران درد باشید چون ما از بی‌حسی استفاده می‌کنیم تا شما در طول عمل دچار درد و ناراحتی نشوید. علاوه بر این برای عزیزانی که ترس از دندانپزشکی بسیار زیادی دارند از روش سدیشن استفاده می‌کنیم. برای تکمیل ایمپلنت برخلاف بریج، به بیش از یک جلسه درمانی نیاز است.

هزینه ایمپلنت بیشتر است یا بریج؟

هزینه درمان به‌شدت و جدیت مورد بستگی دارد اما معمولاً ایمپلنت گران‌تر از بریج است مخصوصاً اگر بیمار تاج گران‌تری را انتخاب کند.

ظاهر و حس ایمپلنت بهتر است یا بریج؟

ظاهر و کارکرد هر دو دقیقاً مثل دندان‌های طبیعی است اما تا حد بسیار زیادی به تاجی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. می‌توانید با دندان‌پزشکتان مشورت کنید و رنگ و مواد مناسب را انتخاب کنید.
بسیاری از مردم برای بهتر شدن خنده و ظاهرشان یکی از دو روش ایمپلنت یا بریج را انتخاب می‌کنند.

مراقبت و نگهداری از ایمپلنت ساده‌تر است یا بریج؟

اگر می‌خواهید ایمپلنت یا بریج مقاوم و سالم بماند باید بهداشت دهان و دندانتان را به‌خوبی رعایت کنید. نادیده گرفتن بهداشت دهان و دندان موجب بروز مشکلاتی از جمله از دست دادن دندان می‌شود.

نتیجه‌گیری

ایمپلنت و بریج، هر کدام مزایا و معایبی دارند. در نهایت همه‌چیز بستگی به انتخاب شما و روشی که برایتان مناسب‌تر است، دارد. دکتر افتخار آشتیانی با داشتن تخصص پروتز و زیبایی، و فوق تخصص پروتز ایمپلنت، ثبت اختراعات و تدوین کتب و مقالات متعدد در زمینه ایمپلنت و پروتز آماده‌اند تا به شما در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش برای جایگزین کردن دندان‌هایتان کمک کنند. می‌توانید همین حالا با کلینیک تماس بگیرید و وقت مشاوره‌ی خود را ثبت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =