هشدار: خمیردندان زغالی فقط لکه‌ها را از بین نمی‌برد

هشدار: خمیردندان زغالی فقط لکه‌ها را از بین نمی‌برد
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 1 تاریخ انتشار: مرداد ۱۳, ۱۳۹۸

هشدار: خمیردندان زغالی فقط لکه‌ها را از بین نمی‌برد

احتمالاً تبلیغات ساخته شده برای خمیردندان و پودرهای زغالی را دیده‌اید که ادعا می‌کنند با استفاده از زغال فعال لبخندی درخشان برایتان می‌سازند. این زغال فعال، ماده کربنی ساینده‌ای است که در فیلترها برای از بین بردن سموم موجود در آب به کار برده می‌شود و جاذب روغن و کثیفی است.
این ماده، افزودنی رایجی در ماسک‌ها و پاک‌کننده‌های صورت، اسفنج‌ها و حتی شامپو است.
اما دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند که قبل از استفاده از این نوع خمیردندان درنگ کنید.
آن‌ها می‌گویند: «بسیاری از بیماران در فیس‌بوک یا گوگل این محصول را دیده‌اند و درباره آن اطلاعات می‌خواهند. ما بیماران را تشویق می‌کنیم تا از محصولات دیگر استفاده کنند. تا زمانی‌که آزمایش‌های بیشتری روی این محصول انجام نشده، استفاده از آن را به‌کلی منع می‌کنیم. انجمن دندان‌پزشکی آمریکا در بیانیه‌ای در مورد استفاده از این محصول قبل از انجام آزمایش‌های بیشتر برای مشخص شدن فواید و معایب آن، هشدار داده است و از مردم خواسته از آن استفاده نکنند.»
تعدادی از دندان‌پزشکان، سؤالاتی را درباره زغال فعال و محصولات سفیدکننده دیگر پاسخ داده‌اند که در ادامه ملاحظه می‌کنید:

سؤال: آیا پودر و خمیردندان زغالی بی‌خطر هستند؟

جواب: می‌دانستید استفاده از خمیردندان زغالی هزاران سال پیش در زمان رومی‌ها شروع شد! خمیردندان زغالی لکه‌های روی دندان را از بین می‌برد اما همراه آن، مینای دندان را هم از بین می‌برد. مینا، سطح سخت دندان است که دندان را سالم نگه می‌دارد.
باید خیلی مراقب باشید چون زغال کاملاً ساینده است و می‌تواند موجب تحلیل لثه شود. بعضی از ذرات زغال زیر لثه‌ها باقی می‌مانند و باید با جراحی بیرون آورده شوند.
ذرات زغالی که زیر لثه باقی می‌مانند مهاجم هستند. وقتی لثه‌ها به‌تدریج آبی شدند متوجه می‌شوید که این ذرات در لثه‌ها باقی مانده‌اند.

سؤال: چند بار استفاده از خمیردندان زغالی به دندان‌ها آسیب می‌زند؟

چند بار استفاده از خمیردندان زغالی به دندان‌ها آسیب می‌زند؟

جواب: به سلامت دندانتان قبل از استفاده از خمیردندان بستگی دارد. اگر مینای دندان قبلاً به دلایل دیگری آسیب دیده باشد حتی با یک‌بار استفاده هم تخریب می‌شود.
اما اگر دندان‌هایتان سالم باشند به‌درستی نمی‌توان گفت چند بار استفاده موجب آسیب رسیدن به دندان می‌شود. اینکه چقدر محکم مسواک می‌زنید و از چه نوع محصولی استفاده می‌کنید بر میزان آسیب تأثیر دارد. عوامل مختلف دیگری هم تعیین‌کننده هستند.

سؤال: تابه‌حال خودتان از این محصول استفاده کرده‌اید؟

جواب: به‌عنوان یک دندان‌پزشک هیچ‌وقت از این محصول استفاده نمی‌کنم و اجازه نمی‌دهم خانواده‌ام هم از آن استفاده کنند.

سؤال: به‌جای خمیردندان زغالی برای سفید کردن دندان چه محصولی را استفاده کنیم؟

جواب: من همیشه اول درباره پیشگیری صحبت می‌کنم. بهترین روش برای پیشگیری از لک شدن دندان‌ها، مصرف محدود نوشیدنی‌های رنگی است. همه انواع قهوه و نوشابه هم اسیدی هستند هم تیره‌رنگ. وقتی خواص اسیدی و رنگ تیره همراه می‌شوند به دندان نفوذ و آن را لک می‌کنند.
پس اگر می‌خواهید این نوشیدنی‌ها را مصرف کنید حتماً از نی استفاده کنید تا کمترین تماس را با دندان‌هایتان داشته باشند. همچنین همیشه پس از نوشیدن این نوشیدنی‌ها آب بخورید تا باقیمانده آن‌ها شسته شود.

سؤال: اگر دندان‌ها لک باشند باید چه‌کار کنیم؟

جواب: قبل از سفید کردن دندان‌ها باید سلامت آن‌ها بررسی شود. اگر دچار بیماری لثه باشید، وقتی به سلامت آن رسیدگی کنید، وضع دندان‌ها هم بهتر می‌شود.
همه هنگام مراجعه به دندان‌پزشک می‌خواهند دندان‌ها را سفید کنند اما اول باید به سلامت عمومی لثه‌ها رسیدگی شود. وقتی از سلامت لثه‌ها مطمئن شدید می‌توانید به سفید کردن دندان‌ها فکر کنید. وقتی سلامت لثه‌ها تضمین شد و پلاک‌های دندان از بین رفت، دندان‌هایتان به‌طور طبیعی سفیدتر می‌شوند.
وقتی باکتری‌های مضر و تارتار روی دندان‌ها و لثه‌ها تجمع کرده باشند، دندان‌ها زرد می‌شوند اما وقتی پاک‌سازی انجام شود، دندان‌ها سالم‌تر و سفیدتر خواهند شد.

سؤال: اگر پس از پاک‌سازی هنوز هم دندان‌ها لک داشتند باید چه کرد؟

جواب: اگر به دنبال محصول سفیدکننده دندانی هستید که برای خرید آن نیاز به نسخه پزشک نباشد و نمی‌خواهید نظر دندان‌پزشکتان را راجع به آن بدانید باید به دنبال محصولاتی باشید که انجمن دندان‌پزشکی آمریکا (ADA) آن را تأیید کرده باشد. نشانه آن هم مهری در قسمت جلوی محصول است: مورد تأیید ADA.
این مهر بدان معناست که محصول هر ادعایی که دارد در آزمایشگاهی بی‌طرف آزمایش شده و برای استفاده عموم بی‌خطر است.
مسئله فقط سفید شدن دندان‌ها نیست. سلامت دندان‌ها و لثه هم مهم است. بیمارانی را دیده‌ام که با سوزش شدید لثه مراجعه کرده‌اند و به دلیل اینکه از محصولی درست استفاده نکرده‌اند، اسید لثه‌هایشان را از بین برده است.
این محصولات همیشه در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها دیده می‌شوند اما اگر مهر تأیید ADA نداشته باشند نمی‌توان مطمئن بود که انجمن دندان‌پزشکی آن‌ها را آزمایش و تأیید کرده است.

سؤال: چرا سفیدکننده‌های دندان، دندان‌ها را حساس می‌کنند؟

جواب: اکثر محصولات سفیدکننده، اسیدی هستند به همین دلیل حساسیت دندان‌ را افزایش می‌دهند.
مثلاً نوارهای سفیدکننده موجی برخی برندها موجب حساس شدن دندان‌ها می‌شوند.
اگر می‌خواهید محصولی را در خانه امتحان کنید بهتر است قبل از آن دندان‌پزشک سلامت دهانتان را ارزیابی کند تا مطمئن شوید لثه و دندان‌هایتان برای سفید کردن آماده‌اند چون سفید کردن دندان‌ها مشکلات دهانی دیگر مانند پوسیدگی را وخیم‌تر می‌کند.
اگر هر نوع محصول سفیدکننده را روی پوسیدگی قرار دهید چون اسیدی است، پوسیدگی یا حفره دندان را بدتر می‌کند و موجب می‌شود به عصب کشی و در نهایت کشیدن دندان نیاز پیدا کنید.
باید تحلیل لثه را هم در نظر بگیرید. پس رفتن لثه از روی دندان بنا به دلایل مختلف و نمایان شدن ریشه بسیار شایع است. اگر هر نوع محصول سفیدکننده را روی آن قرار دهید، مینا از ریشه محافظت نمی‌کند. مینای دندان، مکانیسم دفاعی در برابر هر نوع پاتوژن یا ماده خارجی در دهان است. پس اگر ریشه نمایان شده باشد و روی آن اسید بگذارید مثلاً هر نوع محصول سفیدکننده دندان، واقعاً مشکل پیدا می‌کنید.
اول اینکه دندان درد می‌گیرد چون ریشه محافظی ندارد و دوم اینکه به عصب نزدیک‌تر شده‌اید و احتمالاً مشکلات ماندگاری پیدا خواهید کرد.

سؤال: پس از چه محصولی استفاده کنیم؟

جواب: بهترین کار این است که ابتدا سلامت دهان و دندانتان توسط دندان‌پزشک ارزیابی شود تا مطمئن شوید که مشکل اساسی ندارید. از دندان‌پزشک بخواهید محصولی مناسب شما پیشنهاد دهد چون محصولات متنوع زیادی در بازار وجود ندارد و همه آن‌ها برای همه مردم مناسب نیستند.
مواد مختلفی برای سفید کردن دندان به کار برده می‌شود: هیدروژن پروکساید، کاربامین پروکساید و انواع مختلف دیگر. بر اساس شرایط لثه و دندان ما پیشنهادات مختلفی داریم.
گزینه‌های تخصصی زیادی هم وجود دارد. محصولاتی که دندان‌پزشک در اختیارتان قرار می‌دهد که مناسب شما تهیه شده‌اند. در این صورت می‌توانید با استفاده از یک محصول تخصصی و با نظارت دندان‌پزشک در خانه دندان‌هایتان را سفید کنید.
گزینه دیگر، سفید کردن دندان در مطب دندان‌پزشک است که بلافاصله انجام می‌شود. برای این کار از کور، زوم و گلو استفاده می‌کنند. این‌ها محصولات سفیدکننده نوری هستند که حتماً باید توسط پزشک روی دندان قرار داده شوند.

سؤال: آیا این نوع سفید کردن را می‌توان خارج از مطب دندان‌پزشکی انجام داد؟

جواب: در اینترنت دیده‌ام که مردم به باشگاه‌های سفیدکننده یا حتی استودیوهای سولاریوم مراجعه می‌کنند و آن‌ها ادعا می‌کنند که می‌توانند این مواد سفیدکننده را روی دندان آن‌ها قرار دهند که البته خطرناک و ترسناک است.
فکر نمی‌کنم قانونی باشد ولی انجام می‌شود. سوختگی‌های سوزناک لثه هم در این مکان‌ها اتفاق می‌افتد که دائمی خواهد بود یا احتمال دارد دائمی باشد. معمولاً هم وقتی دندان‌ها همیشه حساس هستند علتش مراجعه به این مراکز است که سفید کردن دندان‌ها به‌صورت تخصصی و با نظارت متخصص انجام نمی‌شود. در این موارد فرد در خطر از دست دادن دندان‌ها یا حساس شدن همیشگی دندان‌ها خواهد بود.

سؤال: اگر پس از استفاده از سفیدکننده خانگی، دندان حساس شد باید چه کنیم؟

جواب: معمولاً این مشکل موقتی است و علت آن استفاده از محصول سفیدکننده است و استفاده نکردن از محصول به مدت یک روز یا کاهش تناوب استفاده کمک می‌کند. استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید بعد از سفید کردن دندان هم کمک می‌کند.
اما اگر این حساسیت بیش از چند روز طول کشید حتماً باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید چون ممکن است حساسیت دائمی باشد و به درمان نیاز داشته باشد.

سؤال: آیا خمیردندان‌های سفیدکننده کارایی دارند؟

جواب: بله. استفاده از خمیردندان سفیدکننده چندمنظوره همراه با اسکوپ پیشنهاد می‌شود که مورد تأیید ADA است و بسیار ملایم است. این نوع خمیردندان را به همه بیماران توصیه می‌کنیم چون دندان‌ها را سفید و شاداب می‌کند اما به‌اندازه‌ای قوی نیست که مینای دندان را از بین ببرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =