زایلیتول احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد

زایلیتول احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: شهریور ۲۳, ۱۳۹۸

زایلیتول احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد

کرم‌خوردگی یا پوسیدگی دندان یکی از مشکلات شایع در ایران محسوب می‌شود. در حقیقت پوسیدگی دندان از گذشته تا به امروز شایع‌ترین بیماری در بین کودکان و نوجوانان بوده است و ۹۰ درصد از بزرگ‌سالان نیز تا حدودی مبتلا به پوسیدگی دندان هستند. پوسیدگی دندان ازجمله بیماری‌هایی است که قابل‌پیشگیری و قابل‌درمان است و محصولات مختلفی برای کاهش احتمال پوسیدگی دندان وجود دارد، ازجمله زایلیتول که در ادامه مطلب درباره آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

زایلیتول چیست؟

زایلیتول در واقع یک جایگزین برای قند طبیعی است که در بخش‌های فیبری گیاه نیز وجود دارد. زایلیتول به‌صورت کریستال سفید است که از نظر ظاهر و طعم شبیه شکر معمولی است. گفته می‌شود جویدن آدامس حاوی زایلیتول می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به پوسیدگی دندان کمک کند.
فایده اصلی جویدن آدامس حاوی زایلیتول محافظت از دندان در برابر اسیدی است که باعث پوسیدگی می‌شود. از آنجایی که زایلیتول شکر خالص نیست باکتری‌های موجود روی دندان نمی‌توانند آن را تجزیه کرده و به اسید تبدیل کنند.
به‌طورکلی، جویدن آدامس بدون قند به‌وسیله افزایش تولید بزاق دهان می‌تواند به محافظت از دندان کمک کند. بزاق دندان به بالا نگه‌داشتن سطح pH دهان کمک می‌کند، به این معنی که اسید کمتری در دهان وجود خواهد داشت تا باعث پوسیدگی دندان شود.
به یاد داشته باشید هر چیزی که حاوی قند معمولی و کربوهیدرات باشد می‌تواند باعث پوسیدگی شود، بنابراین استفاده از یک ماده جایگزین برای قند بسیار مفید است. به همین دلیل متخصصین و دندان‌پزشکان استفاده از این ماده را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان توصیه می‌کنند.

زایلیتول چیست؟

کدام محصولات حاوی این ماده هستند؟

زایلیتول در محصولاتی مانند آدامس، آب‌نبات و شکلات نعناعی وجود دارد. گفتنی است این محصول تنها در صورتی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان مفید خواهد بود که به‌عنوان ماده اصلی در محصول به کار رفته باشد. همچنین می‌توانید آن را به‌صورت خام خریداری کنید و از آن به‌عنوان جایگزین قند و شکر در پخت‌وپز روزانه استفاده کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + دوازده =