بیماری‌های شایع که باعث پوسیدگی دندان‌ می‌شود

بیماری‌های شایع که باعث پوسیدگی دندان‌ می‌شود
دسته: مجله دندانپزشکی تگ: نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: شهریور ۲۰, ۱۳۹۸

بیماری‌های شایع که باعث پوسیدگی دندان‌ می‌شود

هیچ‌کدام از اعضای بدن کاملاً مستقل از یکدیگر عمل نمی‌کنند، دندان‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. علت اغلب پوسیدگی‌های دندان می‌تواند رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باشد.
پوسیدگی دندان اغلب نشانه یا علامت هشداردهنده از یک مشکل بزرگ‌تر و خطرناک‌تر است. در حقیقت بیماری‌های شایعی وجود دارد که باعث پوسیدگی دندان‌ می‌شود. وقتی برای معاینه به دندان‌پزشک خود مراجعه می‌کنید او فقط به معاینه ظاهر دندان‌های شما اکتفا نمی‌کند. احتمالاً سؤالات زیادی در مورد سبک زندگی، سابقه بیماری و مانند آن از شما پرسیده می‌شود تا به اطلاعات کلی در مورد سلامت دهان و دندان شما دست پیدا کند.

بیماری‌های شایع که باعث پوسیدگی دندان‌ می‌شود

در واقع دهان برای سایر اعضای بدن مانند یک پنجره عمل می‌کند و علائم هشداردهنده آنچه را که در بدن شما در جریان است را نشان می‌دهد. در اینجا به برخی از بیماری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود اشاره می‌کنیم. اگر به هر یک از این بیماری‌ها مبتلا هستید در اولین قرار ملاقاتی که با دندان‌پزشک خود دارید حتماً در میان بگذارید.

دیابت

دیابت یکی از مهم‌ترین روابط علت و معلولی را با پوسیدگی دندان دارد. خواه مبتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ باشید، سطح قند خون بدن شما به دلیل کاهش انسولین، بالاتر از حد طبیعی خواهد بود. این امر روی عملکرد بسیاری از قسمت‌های بدن به‌خصوص دهان تأثیر می‌گذارد.
یکی از شایع‌ترین علائم دیابت خشکی دهان است که به دلیل کمبود بزاق دهان اتفاق می‌افتد. بزاق دهان علاوه بر مرطوب نگه‌داشتن دهان، از دندان‌های شما در مقابل باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان‌ می‌شود نیز محافظت می‌کند. اگر به اندازه کافی در دهان شما بزاق وجود نداشته باشد، احتمال به وجود آمدن پوسیدگی در دندان‌های شما افزایش می‌یابد.
در صورت ادامه داشتن پوسیدگی دندان، احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه هم افزایش می‌یابد. علت اصلی بیماری‌ لثه تکثیر باکتری‌ها در دهان است. در حقیقت، تقریباً یک‌چهارم افراد مبتلا به دیابت به بیماری‌های لثه هم مبتلا می‌شوند.
وضعیت ممکن است از این هم پیچیده‌تر شود، چرا که بیماری لثه موجب بالا رفتن قند خون در بدن می‌شود و به‌شدت دیابت می‌افزاید. این چرخه مخرب را باید جدی بگیرید و به‌محض شروع علائم برای درمان اقدام کنید.

بیماری‌های خود ایمنی

بیماری خود ایمنی به بیماری گفته می‌شود که دستگاه ایمنی بدن به‌اشتباه به برخی از اندام‌های بدن حمله می‌کند. بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند همه‌چیز را از اندام‌های اصلی بدن مانند کلیه‌ها گرفته تا سیستم‌های کوچک‌تر مانند غدد بزاقی را درگیر کند.
بسیاری از این بیماری‌ها روی دهان هم تأثیر می‌گذارند، اما یکی از آن‌ها که مستقیماً روی سلامت دهان تأثیرگذار است سندروم شوگرن است.
شوگرن موجب کاهش میزان بزاق تولیدشده در دهان می‌شود و همان تأثیراتی را دارد که قبلاً در مورد دیابت توضیح دادیم. در موارد شدید سندرم شوگرن ممکن است بیماران اصلاً بزاق ایجاد نکنند.
افراد مبتلا به سندرم شوگرن نیاز دارند بیش از ۲ بار در سال به دندان‌پزشک مراجعه کنند تا پوسیدگی‌های دندان که در اثر کاهش تولید بزاق در دهان ایجاد می‌شود را ترمیم کنند. همچنین قرص‌ها، دهان‌شویه‌ها و محصولات دیگری که به تولید بزاق دهان کمک می‌کند وجود دارد که این بیماران باید از آن‌ها استفاده کنند و نشانه‌های پوسیدگی دندان را روزانه بررسی کنند.

کم‌اشتهایی و بولیمیا

کم‌اشتهایی و بولیمیا (پرخوری عصبی) هر دو از اختلالات شدید مربوط به تغذیه هستند. این اختلالات در شرایطی اتفاق می‌افتد که فرد از داشتن اضافه‌وزن به‌شدت هراس دارد که در نتیجه یا خیلی کم غذا می‌خورد یا غذایی که خورده است را استفراغ می‌کند. هر دو حالت روی سلامت دندان تأثیر منفی می‌گذارد، زیرا بدن مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و سایر مواد مغذی برای حفظ سلامتی دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان را به دست نمی‌آورد.
افراد دچار کم‌اشتهایی معمولاً تمایل به مصرف غذاهای شیرین، شور و ناسالم دارند که برای سلامت دندان مضر هستند. همچنین فرد مبتلا به بولیمیا ممکن است غذا بخورد و بعد از آن استفراغ کند. وقتی این اتفاق می‌افتد اسیدهایی که برای تجزیه غذا در معده به‌کار می‌رود به سطح دهان می‌رسد و به‌مرور زمان باعث پوسیدگی دندان می‌شود. از دیگر اثرات بولیمیا می‌توان به بوی بد دهان، تورم غدد و دندان‌های ساییده شده و آسیب‌دیده اشاره کرد.

با مراقبت کامل از بدن از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید

در اینجا فقط به برخی از بیماری‌های شایع که باعث پوسیدگی دندان می‌شود اشاره کردیم. رابطه بین دهان و سایر اعضای بدن همیشه مشهود نیست، به همین دلیل بهتر است همیشه سوابق پزشکی خود را با دندان‌پزشکتان در میان بگذارید.
تیم متخصصان در کلینیک دندانپزشکی دکتر افتخار آشتیانی به شما کمک خواهند کرد تا با ارائه یک برنامه درمانی با رویکرد تمام اعضای بدن سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۲]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + هفت =