چرا دندان عقل داریم؟

چرا دندان عقل داریم؟
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: یک نظر 0 تاریخ انتشار: اردیبهشت ۷, ۱۴۰۰

چرا دندان عقل داریم؟

دندان‌های عقل (یا دندان‌های آسیای سوم) کمی رمزآلود هستند. چرا باید دندان‌هایی داشته باشیم که در بیشتر موارد در نهایت باید آن‌ها را بکشیم؟ در حالی‌که دندان عقل چیزی است که انسان‌های امروزی از آن وحشت دارند، عملکرد دندان عقل به اجداد اولیه ما بازمی‌گردد.

چرا ما دندان عقل داریم؟

اجداد اولیه ما با رژیم غذایی حاوی گوشت خام، دانه‌ها، ریشه‌ها، انواع توت‌ها و برگ‌ها زنده می‌ماندند. آن‌ها نعمت استفاده از چاقو برای برش و آماده‌سازی غذا را نداشتند و گوشت‌ها را نمی‌پختند. جوییدن این مواد غذایی سفت، درشت و زمخت نیازمند یک فک پهن و دندان‌های آسیاب قوی بوده است.
داشتن سه مجموعه از دندان‌های آسیاب، از جمله دندان عقل، برای اجداد ما حیاتی بوده تا بتوانند غذاهای سفت و خام را بخورند و زنده بمانند.
فک بزرگ‌تری که در اجداد ما رایج بوده است، به‌راحتی دندان‌های عقل را در خود جای می‌داد. این امر به این دندان‌ها اجازه می‌داد که به‌راحتی درون دهان رشد کنند.
میزان رشد دندان عقل یکی از راه‌هایی است که متخصصان علوم انسانی از طریق آن می‌توانند سن اسکلت‌ها را تعیین کنند.

چرا امروزه به دندان عقل نیاز نداریم؟

به زمان حال برگردید و به غذاهایی که می‌خوریم نگاه کنید. از همه مهم‌تر، به نحوه آماده‌سازی غذاهایی که می‌خوریم نگاه کنید. امروزه بسیاری از کارشناسان بر این باورند که خوردن غذاهای نرم‌تر، خصوصاً در کودکان، در نهفته بودن دندان عقل نقش دارد.
ما تقریباً هر چیزی که می‌خوریم را برش می‌دهیم، تکه می‌کنیم، خرد می‌کنیم، می‌جوشانیم، بخارپز می‌کنیم و می‌پزیم. همه آماده‌سازی‌هایی که انجام می‌دهیم باعث شده غذا خوردن یک کار کاملاً آسان باشد.
کارشناسان معتقدند که نحوه آماده‌سازی و مصرف غذا باعث شده تا خط فک ما کوچک‌تر شود. به نظر می‌رسد غذاهای سفت، رشد فک را در کودکی تحریک می‌کنند و احتمال جا افتادن دندان سوم را بیشتر می‌کنند. دندان عقل دیگر ضروری نیست و فک ما هم دیگر جایی برای آن ندارد، به همین دلیل این دندان معمولاً باید کشیده شود.

بیشتر بخوانید: علائم رایجی که نشان می‌دهد زمان کشیدن دندان عقل فرارسیده است

چرا دندان عقل باید به یک مشکل تبدیل شود؟

با شکل‌گیری انسان‌های امروزی، ساختار کلی ما تغییر کرده است. با گذشت زمان، استخوان فک کوچک‌تر شده است و ۳۲ دندان ما نمی‌توانند به‌خوبی در دهان جای بگیرند.
برخی از آن‌ها نهفته می‌مانند و کاملاً بیرون نمی‌آیند، زیرا جایی وجود ندارد و فضای آن‌ها توسط دندان‌های دیگر مسدود شده است.
با این وجود، همه دندان عقل ندارند و یا حداقل ممکن است دندان عقل هرگز روی سطح دهان بعضی از افراد ظاهر نشود. به گفته محققان دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. این دلایل شامل زاویه و رشد ریشه دندان، سایز آن و فضای موجود در استخوان فک می‌شوند.
حتی اگر دندان عقل از نظر فضا مشکل ایجاد نکند، دندان‌های عقل برای جلوگیری از مشکلات بعدی باید کشیده شوند.
این دندان‌ها به حدی در انتهای دهان قرار گرفته‌اند که مراقبت‌های بهداشتی مناسب از آن‌ها برای سالم ماندنشان، کار دشواری است. ممکن است دندان‌پزشک به بیمار توصیه کند برای سلامت طولانی‌مدت، دندان عقل خود را بکشد.

بیشتر بخوانید: چه سنی برای جراحی دندان عقل مناسب است؟

چرا به آن‌ها دندان‌های «عقل» گفته می‌شود؟

دندان‌های آسیاب سوم، آخرین سری دندان‌هایی هستند که در دهان ظاهر می‌شوند. آن‌ها معمولاً در سنین ۱۷ تا ۲۱ سال در می‌آیند. با توجه به این سن بالا، به‌عنوان دندان «عقل» شناخته می‌شوند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۴ میانگین: ۳]

نظر (1)

  • مهدی نظر بدهید

    سلام خیلی ممنون عالی بود.

    بهمن ۱۷, ۱۴۰۰ at ۷:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + چهار =