علائم رایجی که نشان می‌دهد زمان کشیدن دندان عقل فرارسیده است

علائم رایجی که نشان می‌دهد زمان کشیدن دندان عقل فرارسیده است
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 2 0 تاریخ انتشار: شهریور ۲۳, ۱۳۹۸

علائم رایجی که نشان می‌دهد زمان کشیدن دندان عقل فرارسیده است

دندان‌های عقل، سومین دسته از دندان‌های آسیا هستند که معمولاً در اواخر نوجوانی تا اوایل بیست‌سالگی در دهان می‌روید. به‌مرور زمان فک ما انسان‌ها کوچک‌تر شده و فضای کمی برای ردیف اضافی دندان‌ها باقی مانده است. به همین دلیل است که گاهی اوقات درآمدن دندان عقل دردناک می‌شوند و نوبت به کشیدن دندان عقل می‌رسد. علاوه بر درد، نشانه‌های دیگری هم وجود دارد که به ما هشدار می‌دهد باید دندان عقل خود را بکشید.

علائمی که نشان می‌دهد باید به فکر کشیدن دندان عقل خود باشید

همه بیماران هنگام درآمدن دندان عقل خود احساس درد نمی‌کنند. گاهی اوقات دندان‌پزشک بر اساس رادیوگرافی که از دندان‌های شما انجام می‌شود، به شما توصیه می‌کند دندان‌های عقلتان بیش‌ازحد به دندان‌های دیگر شما فشار وارد می‌کنند و باید آن را بکشید.

چگونه متوجه شویم زمان کشیدن دندان عقل فرارسیده است؟

زمانی که در اثر درآمدن دندان عقل به سایر دندان‌ها فشار وارد شود، دندان‌های منظم شما شروع به جابجایی می‌کند. دندان‌های جابه‌جاشده می‌تواند باعث مشکلاتی مانند حرکت یک دندان به جلوی دندان دیگر، مشکلات لثه و حتی عفونت در اثر باقی ماندن غذا در لابه‌لای دندان‌ها شود.
درد معمولاً اولین نشانه‌ای است که به شما هشدار می‌دهد دندان‌های عقل شما نیاز به کشیدن دارد. این درد معمولاً در فک احساس می‌شود. برخی از غذاها مانند گوشت یا سبزیجات که نیاز به جویدن زیاد دارند، می‌تواند باعث تشدید این درد هنگام جویدن شوند.
حساسیت دندان یا احساس درد هنگام خوردن غذای سرد یا گرم هم می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌ها باشد.
همچنین به هم چسبیدن دندان‌ها یکی دیگر از مشکلات رایجی است که در اثر رویش دندان‌های عقل ممکن است به وجود بیاید. وقتی فضای کافی در دهان برای رشد دندان عقل وجود نداشته باشد، این دندان‌ها معمولاً با زاویه رشد می‌کنند و در راستای سایر دندان‌ها قرار نمی‌گیرند. این امر معمولاً منجر به به هم فشردگی دندان‌ها، تورم، عفونت لثه و آسیب دیدن دندان‌های اطراف می‌شود. هنگامی‌که دندان‌های عقل به‌سختی در حال رویش هستند توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر آن‌ها را بکشید. به هم فشرده شدن دندان‌ها ممکن است باعث مشکلاتی در فک شوند که اگر جدی گرفته نشود می‌تواند مشکلات جدی دیگری را ایجاد کند.

جراحی دندان عقل و برداشتن آن چگونه انجام می‌شود؟

برداشتن دندان عقل یک جراحی کاملاً رایج است. اگر دندان‌های کنار دندان عقل تحت تأثیر قرار بگیرند یا احتیاج به برش لثه وجود داشته باشد، معمولاً یک جراح دهان این عمل را انجام می‌دهد. بعد از برداشتن دندان عقل، دندان‌پزشک با استفاده از بخیه محل جراحی را پانسمان می‌کند تا محل جراحی سریعاً بهبود پیدا کند. معمولاً پس آر جراحی دندان عقل داروهایی برای کاهش درد و تورم به شما داده می‌شود. همچنین دندان‌پزشک دستورالعمل‌هایی برای مراقبت و جلوگیری از عفونت محل جراحی را به شما توصیه می‌کند.

بهبودی بعد از جراحی دندان عقل چقدر طول خواهد کشید؟

بهبودی پس از کشیدن هر دندان ممکن است مدتی طول بکشد. معمولاً توصیه می‌شود تا ۲ روز بعد از کشیدن دندان برای جلوگیری از جویدن و تشدید درد از رژیم غذایی شامل مایعات و غذاهای نرم استفاده شود. در صورت شدید بودن درد می‌توانید از یخ برای کاهش درد استفاده کنید. بسیار مهم است که در دوره بهبودی حتماً به دستورالعمل‌هایی که دندان‌پزشک برای نظافت و جلوگیری از عفونت به شما توصیه کرده است عمل کنید.

درمان درد و جلوگیری از عفونت

هیچ دلیلی برای تحمل درد وجود ندارد، کشیدن دندان عقل یک جراحی خیلی رایج و سریع است و دلیلی برای نگرانی شما وجود ندارد. اگر دچار درد در دندان‌های عقل خود هستید یا در مورد کشیدن دندان عقل سؤالی دارید، با ما تماس بگیرید. اگر شما هم ترس از دندانپزشکی دارید، متخصصان ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر افتخار آشتیانی مفتخرند تا با استفاده از سدیشن شما را در کمال آرامش و بدون احساس کوچکترین دردی درمان کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

نظرات (2)

  • Baran نظر بدهید

    سلام من الان ۱۳ سالو نیم دارم ولی دندون عقلم داره در میاد
    این مشکلی داره؟؟
    چون همه سایت ها نوشتن در سن ۱۶ تا۱۸ سالگی خودشو نشون میده

    خرداد ۱, ۱۳۹۹ at ۲:۴۸ ق٫ظ
    • دکتر رضا افتخار آشتیانی نظر بدهید

      با سلام. شما باید معاینه شوید و از فک شما عکس گرفته شود.

      خرداد ۲, ۱۳۹۹ at ۷:۵۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 20 =