چگونه ویتامین ث به سلامت لثه و دندان کمک می‌کند؟

چگونه ویتامین ث به سلامت لثه و دندان کمک می‌کند؟
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: دی ۸, ۱۳۹۹

چگونه ویتامین ث به سلامت لثه و دندان کمک می‌کند؟

ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت لثه، نقش مهمی را در سلامت دهان و دندان بازی ایفا می‌کنند. ویتامین ث برای سلامت لثه و دندان مانند تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی در برابر باکتری‌ها است. ویتامین ث، ویتامین بسیار مهمی است که برای سلامت لثه و دندان مورد نیاز است. این ویتامین در لیست ویتامین‌های محلول در آب قرار دارد و به‌عنوان اسید اسکوربیک نیز معروف است. ویتامین ث در غذاهای مختلف وجود دارد و برای سلامتی بسیار مفید است. امروزه محققان فکر می‌کنند که ویتامین ث نقش مهمی در سلامت دهان و به‌خصوص دندان‌ها و لثه دارد. نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید این است که ویتامین ث توسط بدن ما تولید نمی‌شود، بنابراین باید برای حفظ سلامتی، آن را به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی خود دریافت کنیم. از این رو، دریافت ویتامین ث برای سلامت لثه نیاز است. در ادامه‌ی این مقاله یک راهنمای کامل برای حفظ سلامت لثه برای شما تهیه شده است.

چه ویتامین‌هایی باعث افزایش سلامت لثه و دندان می‌شوند؟

هریک از اعضای بدن ما برای سالم ماندن و بیمار نشدن به مقدار مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. مشابه آن‌ها، لثه‌ها نیز برای سالم ماندن باید از مقدار مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی برخوردار باشند.
در زیر برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای سلامت لثه حیاتی هستند ذکر شده است.

ویتامین ث

وقتی در مورد سلامت لثه صحبت می‌کنید، نمی‌توانید این ویتامین را نادیده بگیرید. این ویتامین فواید شگفت‌انگیزی دارد و نقش مهمی در محافظت از لثه‌ها ایفا می‌کند. گفته می‌شود ویتامین ث به تشکیل عروق خونی و سایر بافت‌­های حیاتی که برای لثه‌ها و دندان‌ها ضروری هستند، کمک می‌کند. این ویتامین همچنین به بهبود لثه‌ها کمک می‌کند و افرادی که سطح ویتامین ث آن‌ها پایین است، خونریزی لثه را تجربه می‌کنند.

ویتامین دی

ویتامین دی نیز برای سلامت لثه‌ها و دندان‌ها ضروری است. هر فردی اهمیت آن را زمانی که صحبت از سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها و حفظ آن‌ها می‌شود، می‌داند.

ویتامین آ

اگرچه ویتامین آ برای چشم‌های شما بسیار مفید شناخته شده است، اما به بهبود سلامت دهان و دندان نیز کمک می‌کند. ویتامین آ در میوه‌ها و سبزی‌ها بسیاری مانند هویج، گوشت، سیب و غیره یافت می‌شود. اگر می‌خواهید لثه‌ها و دندان‌هایتان سالم باشد، باید مقدار مناسبی از این ویتامین را دریافت کنید.

ویتامین ث و سلامت لثه

همان‌طور که قبلاً گفتیم، ویتامین ث یک ویتامین حیاتی در بهبود و حفظ سلامت لثه است. مطالعات نشان داده است که این ویتامین می‌تواند سلاح خوبی در مقابل بیماری‌های مختلف لثه باشد. طبق گزارشی که در سال ۲۰۰۳ در مورد سلامت لثه‌ها منتشر شد، افرادی که سطح پایینی از ویتامین ث در بدن خود دارند، به بیماری‌های مختلف لثه مبتلا می‌شوند. هنگامی که بیمار می‌شویم، خصوصاً زمانی که مشکلی در رابطه با سلامت دهان داریم، باید ویتامین ث دریافت کنیم، زیرا به فرآیند بهبود و ایجاد بافت‌های جدید کمک می‌کند. فردی با سطح پایین ویتامین ث در بدن، ممکن است به تورم و التهاب لثه دچار شود.
علاوه بر این، اگر این وضعیت را درمان نکنید، ممکن است پوسیدگی دندان و در نهایت از دست دادن دندان را تجربه کنید. اسکوروی (کمبود ویتامین ث) بیماری دیگری است که در صورت کمبود ویتامین ث به آن دچار شوید. در این بیماری، بیمار دچار تورم لثه می‌شود که با خونریزی، درد شدید در لثه‌ها و دندان‌ها، التهاب در لثه‌ها و لق شدن دندان و غیره، همراه است. با این حال، شما نباید نگران چنین عفونت‌های لثه‌ای باشد، زیرا می‌توانید با مصرف مقدار کافی ویتامین ث در غذاهای خود، از این بیماری‌ها جلوگیری کنید. به غیر از ویتامین ث، این روزها خدمات درمانی بسیاری برای بیماری‌های لثه وجود دارد.

ویتامین ث برای ترمیم لثه

متخصصان دندان‌پزشکی می‌گویند اگر می‌خواهید لثه‌ها و دندان‌هایتان سالم باشند، باید از رژیم غذایی خود مقدار مناسب از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز لثه، خصوصاً ویتامین ث را دریافت کنید. حتی اگر به بیماری لثه مبتلا شده‌اید، می‌توانید با خوردن غذاهای حاوی ویتامین ث یا مکمل‌های آن، روند بیماری را معکوس کنید. زیرا ویتامین ث قدرت بهبود و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده لثه را دارد. مشاهده شده است که افراد با لثه آسیب‌دیده، پس از افزودن ویتامین ث به رژیم غذایی خود، نتایج خوبی را به دست آورده‌اند و لثه‌های آن‌ها ترمیم شده است. اگر تنها به خاطر نادیده گرفتن وجود ویتامین ث در رژیم غذایی خود، دچار آسیب لثه شده‌اید، نترسید و از امروز مصرف این ویتامین را آغاز کنید، زیرا قدرت شگفت‌انگیزی در ترمیم و بهبود لثه‌های آسیب‌دیده دارد. ویتامین ث برای سلامت لثه، باید به یک درمان معروف تبدیل شود.

ویتامین ث برای رشد مجدد لثه

در کنار قدرت‌های خاص بهبود و ترمیم، ویتامین ث می‌تواند باعث رشد لثه‌هایی شود که به هر دلیلی از بین رفته‌اند. رشد مجدد لثه کار آسانی نیست، اما اگر در این تصمیم سفت و محکم هستید و واقعاً می‌خواهید آن‌ها دوباره رشد کنند، نیاز دارید که این ویتامین شگفت‌انگیز را همراه با مراقبت مناسب از دهان، به رژیم غذایی خود اضافه کنید. شما باید به‌خوبی از سلامت لثه‌های خود مراقبت کنید، همه نمی‌توانند لثه‌های خود را دوباره رشد دهند.

ویتامین ث و بازسازی لثه

بازسازی لثه تقریباً غیرممکن است، زیرا بافت‌­های موجود در لثه برخلاف سایر بافت‌ها، تمایلی به رشد مجدد ندارند. با این حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف صحیح و دریافت ویتامین ث می‌تواند به بازسازی لثه‌ها کمک کند. ویتامین ث به ترمیم و بهبودی زخم‌ها و بیماری‌های مختلف لثه کمک می‌کند. افرادی که میزان کافی از این ویتامین را مصرف می‌کنند، به‌ندرت ممکن است به بیماری‌های لثه و دندان مبتلا شوند.

نقش ویتامین ث در بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال نوعی بیماری لثه است که در آن بافت‌های لثه آلوده یا عفونی می‌شوند. علائم آن شامل تورم لثه‌ها، خونریزی لثه‌ها، احساس درد در لثه‌ها، مشکل در جویدن و حتی لق شدن دندان، می‌شود. در کنار دلایل دیگر، کمبود ویتامین ث می‌تواند منجر به این بیماری شود. توصیه شده است که دریافت مقدار کافی از ویتامین ث می‌تواند به جلوگیری از بیماری پریودنتال کمک کند. همچنین تحقیقات و آزمایشات مختلف نشان داده است که بیشتر، افرادی که دچار کمبود ویتامین ث در بدن هستند، به این بیماری مبتلا می‌شوند. همچنین نشان داده شده است که ارتباط نزدیکی میان ویتامین ث و بیماری پریودنتال وجود دارد.
می‌توانیم بگوییم که ویتامین ث، به همراه سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت لثه، به‌شدت برای سلامت لثه و دندان‌ها ضروری است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۵ میانگین: ۳.۲]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 6 =