آشنایی با انواع ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته

سه نوع ایمپلنت دندان (روش مناسب برای شما)
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: اسفند ۷, ۱۳۹۸

آشنایی با انواع ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته

آیا یک یا چند دندانتان را از دست داده‌اید؟ آیا مایل هستید که راه‌حلی دائمی برای جایگزین کردن دندان‌هایتان پیدا کنید؟ اگر این‌طور است، حتماً ادامه‌ی این مطلب را مطالعه کنید!
در این مطلب، سه نوع مختلف ایمپلنت دندان را برای ترمیم لبخند شما توضیح خواهیم داد. پیش از آن، ابتدا با یک مقدمه بسیار کوتاه شروع می‌کنیم…

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت، یک پست (پیچ) تیتانیومی کوچک است که با عمل جراحی درون استخوان فک در زیر لثه قرار داده می‌شود. این پست به استخوان فکتان جوش می‌خورد و پایه محکمی برای احیای دندان ایجاد می‌کند.
پست ایمپلنت، جایگزینی برای ریشه ازدست‌رفته دندان است. این پست نه‌تنها مثل ریشه به استخوانتان جوش می‌خورد بلکه ساختار استخوانتان را هم حفظ و تحریک می‌کند.
روی پست ایمپلنت، دندان جایگزین قرار می‌گیرد که معمولاً یک تاج است که جایگزین یک دندان می‌شود. اما ایمپلنت‌ها با یک بریج یا حتی دندان‌های مصنوعی ثابت‌شده هم می‌توانند چندین دندان ازدست‌رفته را نگه دارند.

۳ نوع مختلف ایمپلنت

۱. جایگزین کردن یک دندان: استفاده از یک ایمپلنت

جایگزین کردن یک دندان: استفاده از یک ایمپلنت

معمولاً ایمپلنت برای جایگزین کردن یک دندان ازدست‌رفته استفاده می‌شود که به یک پست و یک تاج نیاز دارد.

ایمپلنت چگونه انجام می‌شود؟

روند کار ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر رضا افتخار آشتیانی به شرح زیر است:
ابتدا شما با دکتر رضا افتخار آشتیانی فوق تخصص ایمپلنت ملاقات خواهید کرد تا مشخص شود که آیا شما کاندیدای خوبی برای ایمپلنت هستید یا نه (در ادامه به جزئیات این ارزیابی خواهیم پرداخت). اگر چنین بود، یک طرح درمان اختصاصی برای شما تهیه می‌شود.
پس از آن، ایمپلنت با استفاده از جراحی درون استخوان فکتان قرار داده می‌شود. در طول انجام جراحی نباید دردی احساس کنید و ما سعی می‌کنیم که شرایط را برای راحتی شما فراهم کنیم. اگر دچار ترس از جراحی ایمپلنت هستید به هیچ‌وجه نگران نباشید، می‌توان جراحی ایملپنت را به کمک سدیشن در کمال آرامش و بدون احساس هیچ‌گونه دردی انجام داد.
پس از این مدت، تاج طراحی و ساخته شده برای شما با یک تکیه‌گاه اتصالی روی پست قرار می‌گیرد. دندان جدیدتان ظاهر و احساسی کاملاً شبیه به دیگر دندان‌هایتان خواهد داشت. ایمپلنت یک دندان برخلاف روش‌های ترمیمی دیگر، جایگزین همه اجزای دندان ازدست‌رفته از ریشه گرفته تا تاج می‌شود.
اگر یک دندان ازدست‌رفته یا چند دندان ازدست‌رفته غیر مجاور داشته باشید، بهترین گزینه برای شما ایمپلنت یک دندان است.
اما اگر چند دندان ازدست‌رفته مجاور هم داشته باشید، این روش بهترین گزینه برای شما نیست. به‌علاوه، اگر چند دندان ازدست‌رفته داشته باشید احتمالاً روش بعدی ایمپلنت برایتان به‌صرفه‌تر خواهد بود.

۲. جایگزین کردن چند دندان: استفاده از بریج با پایه ایمپلنت

جایگزین کردن چند دندان : استفاده از بریج با پایه ایمپلنت

اگر چند دندان ازدست‌رفته مجاور داشته باشید، بهترین گزینه برای شما بریج با پایه ایمپلنت است.

بریج چیست؟

معمولاً بریج از دو تاج در دو طرف خلأ دندان ازدست‌رفته شما همراه با یک دندان مصنوعی که این دو تاج آن را در این بین نگه می‌دارند تشکیل شده است.
در این روش به‌جای اینکه تاج‌ها به دندان‌ها متصل شوند، بریج با پایه ایمپلنت تاج‌هایی دارد که به ایمپلنت متصل می‌شوند.
فرایند اجرای این روش شبیه به ایمپلنت یک دندان است با این تفاوت که دندان‌های ازدست‌رفته در میان خلأ، ایمپلنت ندارند.
مزیت بریج با پایه ایمپلنت این است که جایگزین چند دندان ازدست‌رفته در یک ردیف می‌شود بدون اینکه لازم باشد هزینه جایگزینی هر دندان به‌طور جداگانه پرداخت شود.
مشکل این روش این است که همه دندان‌ها ایمپلنت ندارند و درنتیجه از حجم استخوانی کاسته می‌شود.
اگر بیشتر دندان‌ها یا همه آن‌ها ریخته باشد باید چه کرد؟

۳. جایگزین کردن همه دندان‌ها: استفاده از دندان مصنوعی با نگهدارنده ایمپلنت

جایگزین کردن همه دندان‌ها: استفاده از دندان مصنوعی با نگهدارنده ایمپلنت

اگر بیشتر دندان‌ها یا همه دندان‌هایتان را در فک بالا یا پایین از دست داده‌اید، دندان مصنوعی با نگهدارنده ایمپلنت بهترین گزینه برای شماست.

دندان مصنوعی با نگهدارنده ایمپلنت چیست؟

دندان مصنوعی در واقع یک دست کامل دندان مصنوعی برای فک بالا یا پایین است که روی لثه قرار می‌گیرد و ظاهر یک دست دندان کامل را دارد. مشکل دندان‌های مصنوعی سنتی این است که متحرک هستند و ممکن است بلغزند، قفل شوند، لیز بخورند، بیرون بیفتند و انجام کارهای روزمره را مثل خوردن و صحبت کردن دشوار کنند.
برای حل این مشکل می‌توانید دندان مصنوعی‌تان را با ایمپلنت در دهانتان ثابت کنید.

این کار چگونه انجام می‌شود؟

دندانپزشک متخصص چهار ایمپلنت را در فواصل معین و حساب‌شده درون فک بالا و پایین شما قرار می‌دهند. پس از آن در طول دوره بهبودی، دندان مصنوعی فعلی شما اصلاح می‌شود تا بدون اخلال در روند بهبودی قابل استفاده باشد.
وقتی بهبودی کامل حاصل شد، شما یک دندان مصنوعی جدید دریافت خواهید کرد که به ایمپلنت‌ها محکم می‌شوند. در نتیجه شما یک دندان مصنوعی دائمی ثابت و محکم شده در دهان خواهید داشت که طبق ساختار دهان و فکتان ساخته شده است.
اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، این راه‌حلی برای همه مشکلاتتان خواهد بود و اگر تعداد زیادی دندان ازدست‌رفته دارید، برای بازیابی لبخند و اعتمادبه‌نفستان، این بهترین گزینه خواهد بود.
اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید قبل از تصمیم به انجام هر یک از این روش‌های ایمپلنت در نظر بگیرید این است که آیا شما کاندیدای خوبی برای انجام جراحی ایمپلنت هستید یا نه. چگونه بفهمیم؟

آیا من کاندیدای خوبی برای ایمپلنت هستم؟

دندانپزشکان بر اساس معیارهای زیر، کاندیداهای ایمپلنت را ارزیابی می‌کنند:

استخوان

وقتی دندان از دست می‌رود، استخوان اطراف آن به‌تدریج تحلیل می‌رود. باید مقدار مشخصی استخوان داشته باشید تا پست به آن جوش بخورد. اگر مدتی است که دندانتان را از دست داده‌اید، احتمالاً استخوان کافی برای انجام جراحی ایمپلنت ندارید.
برای فهمیدن این موضوع ما از اسکن CBCT استفاده می‌کنیم. این تکنولوژی مدرن، تصویری سه‌بعدی از دهان و استخوان فکتان ارائه می‌دهد تا ما بتوانیم میزان استخوان شما را ارزیابی کنیم. اگر میزان استخوانتان کافی باشد با برنامه درمانی شخصی شما پیش خواهیم رفت.
اگر استخوان کافی برای ایمپلنت نداشته باشید، معمولاً پیوند استخوان انجام می‌دهیم. این روش به بدن کمک می‌کند تا استخوان و بافت را بازسازی کند. وقتی استخوان کافی ساخته شد، جراحی ایمپلنت انجام می‌شود.

سن

قرار دادن ایمپلنت برای بزرگ‌سالانی بیشترین موفقیت را دارد که رشد کامل کرده باشند.
اگر شما یا فرزندتان خیلی جوان هستید باید تا زمانی که ساختار صورتتان رشد کامل کند، صبر کنید. این سن معمولاً حدود ۱۶ سال برای دختران و ۱۸ سال برای پسران است.

سلامت

مثل اکثر جراحی‌ها برای جراحی ایمپلنت هم باید سلامت عمومی و دهان و دندانتان مطلوب باشد. اگر مبتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت باشید، به‌شدت سیگاری باشید یا دچار بیماری لثه باشید، نیاز به تمهیدات خاصی خواهد بود و  احتمالاً ایمپلنت گزینه درمانی موفقی برایتان نخواهد بود.

چه یک دندان، چه چند دندانتان را از دست داده باشید، ایمپلنت روش خوبی برای بازسازی آن‌هاست.
فکر می‌کنید انتخاب چه نوع ایمپلنتی برای شما بهترین گزینه است؟

  • ایمپلنت یک دندان
  • بریج با پایه ایمپلنت
  • دندان مصنوعی با ایمپلنت نگهدارنده
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − پنج =