۱۰ نکته برای داشتن لثه‌ها و دندان‌های سالم

۱۰ نکته برای داشتن لثه‌ها و دندان‌های سالم
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 1 تاریخ انتشار: آبان ۱۴, ۱۳۹۹

۱۰ نکته برای داشتن لثه‌ها و دندان‌های سالم

بهداشت دندان بخشی جدایی‌ناپذیر از یک زندگی سالم است و برای سلامتی جسمی فرد، به اندازه‌ی ورزش و تغذیه‌ی سالم، بسیار حیاتی می‌باشد. در عین حال که همه ما می‌دانیم برای داشتن لثه‌ها و دندان‌های سالم باید برنامه‌ی مراقبت روزانه از آن‌ها داشته باشیم، آیا می‌دانستید که حفظ سلامت لثه یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به لبخندی سالم است؟
لثه‌های سالم از دندان‌های شما محافظت می‌کنند و هسته‌ی اصلی لبخند زیبا هستند. اگر لثه توسط باکتری‌هایی که باعث ایجاد پلاک و رسوب می‌شوند، عفونت کند یا حساس شود، می‌تواند منجر به مشکلات بزرگی شود. التهاب لثه، بیماری‌های لثه و پریودنتیت (التهاب بافت‌های اطراف دندان) می‌توانند منجر به افزایش خطر سایر بیماری‌های جدی سلامتی از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت شوند. بیماری لثه در زنان باردار، نیز می‌تواند خطر زایمان زودرس را افزایش دهد.
در اینجا ۱۰ نکته برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها و نحوه‌ی نگهداری از آن‌ها برای مدت زمان طولانی آورده شده است.

مسواک بزنید

بهداشت مناسب دندان یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از بیماری لثه و حفظ سلامت دندان است. اکثر ما می‌دانیم که باید روزانه دو بار مسواک بزنیم. متخصصان مراقبت از دندان توصیه می‌کنند که صبح و قبل از خواب با استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید و مسواک نرم، مسواک بزنید.
روش مسواک زدن مناسب شامل موارد زیر است:

  • مسواک خود را با زاویه‌ی ۴۵ درجه نسبت به لثه نگه دارید،
  • با انجام حرکت های چرخشی بر روی لثه‌ها همه دندان‌های جلو و عقب را مسواک بزنید،
  • هرگز با مسواک خود به دندان ضربه نزنید،
  • به دندان‌های عقب و لکه‌های غیر‌قابل دسترس توجه کنید.

بعضی افراد برای تمیز کردن دندان خود، مسواک برقی را ترجیح می‌دهند. مسواک‌های برقی مارک‌های متفاوتی دارند و مخصوصاً برای افرادی که مشکلات حرکتی دارند یا نمی‌توانند از دستان خود استفاده کنند، بسیار مفید هستند. مسواک برقی می‌تواند در تمیز کردن دندان‌های عقب که مسواک کردن آن‌ها دشوار است، کمک کرده و حرکت چرخشی آن نیز به شستن باکتری‌های مضر و پلاک کمک می‌کند.
چه از مسواک برقی استفاده می‌کنید و چه از روش سنتی، مسواک خود را هر سه یا چهار ماه یک‌بار یا هر زمانی‌که فرسوده یا خم شد تعویض کنید.

هر روز نخ دندان بکشید

استفاده‌ی هر روز از نخ دندان می‌تواند در از بین بردن پلاک‌­ها و باکتری‌های مضر، از لابه‌لای دندان‌ها و زیر خط لثه که مسواک نمی‌تواند به آن برسد، کمک کند. استفاده از نخ دندان یکی از مؤثرترین راه‌های پیشگیری از بیماری لثه است.
روش مناسب استفاده از نخ دندان شامل موارد زیر است:

  • نخ دندان باید از آرنج تا مچ دست اندازه‌گیری شود،
  • نخ دندان را دور بلندترین انگشت دست خود بپیچید،
  • با استفاده از انگشت شست و انگشت اشاره خود نخ دندان را کنترل کرده و آن ‌را اطراف هر دندان به سمت پایین بکشید،
  • هر سمت دندان خود را چندین مرتبه به سمت بالا و پایین نخ دندان بکشید،
  • مطمئن شوید که نخ دندان زیر خط لثه می‌رود، اما خیلی فشار وارد نکنید،
  • حواستان باشد که دندان‌های عقب را نیز نخ دندان بکشید.

با دهان‌شویه به ­دقت دهان خود را شستشو دهید

مطالعات نشان داده است که استفاده از دهان‌­شویه می‌ت­واند در به حداقل رساندن بیماری لثه، کاهش رسوب و پلاک دندان کمک کرده و از پوسیدگی جلوگیری کند. بهتر است دهان‌­شویه همراه با نخ دندان و مسواک استفاده شود و نباید جایگزین هیچ‌کدام از آن‌­ها شود.

سیگار را ترک کنید.

سیگار کشیدن نه تنها دندان‌های شما را زرد می‌کند، بلکه با تضعیف سیستم ایمنی بدن، لثه شما را نسبت به باکتری‌های مضر و پلاک، حساس‌تر کرده و خطر بیماری لثه را نیز افزایش می‌دهد. برای کمک به حفظ سلامت لثه و دندان، دندان­‌پزشکان توصیه می‌کنند که بلافاصله سیگار را ترک کنید.

دندان‌های سالم با مراجعه‌ی منظم به مطب دندان‌پزشک

مراجعه‌ی منظم به متخصصان مراقبت از دندان، عمل مهمی در حفظ سلامت لثه و دندان‌های سالم است. دندان‌پزشک شما همچنین ممکن است به شما بگوید که به دلیل مشکلات پزشکی گذشته یا سابقه خانوادگی در معرض خطر بیماری لثه هستید.
برای جرمگیری و معاینه باید حداقل هر شش‌ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید. این جرمگیری به از بین بردن پلاک و رسوب‌های سخت که با مسواک و نخ دندان نمی‌توان آن‌­ها را از بین برد کمک می‌کند و می‌تواند به شناسایی علایم اولیه بیماری لثه یا سایر مشکلات دهانی کمک کند. اگر به بیماری لثه و نامرتبی دندان مبتلا هستید، یا ابزار ارتودنسی دارید یا سیگاری هستید باید هر سه ماه یک­‌بار مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که دندان‌های شما به خوبی تمیز شده‌اند.

بنر مربوط به جرمگیری عمیق

برای داشتن دندان‌های سالم رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی، بخش جدایی‌ناپذیر در حفظ سلامت دندان‌ها و لثه است. هر غذایی که برای دیگر قسمت‌های بدن شما سالم است برای دندان‌ها و لثه نیز مفید است.

  • به‌ دنبال میوه‌ها و سبزیجات تازه باشید که سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و کلسیم باشند، مانند سیب، کلم بروکلی و سبزیجات برگ‌دار.
  • حبوبات و فرآورده‌های لبنی نیز که سرشار از کلسیم هستند می‌توانند به افزایش تولید بزاق کمک کنند و استفاده از آن­‌ها اسید مضر را خنثی می‌کند.
  • از خوردن غذاهای سرشار از قند یا غذاهای شیرینی که می‌توانند به مینای دندان بچسبند، خودداری کنید. قند موجود در این غذاها از باکتری‌های مضر دهان شما تغذیه می‌کنند که باعث ایجاد رسوب و پلاک شده و منجر به پوسیدگی دندان می‌شوند.
  • بعضی از نوشیدنی‌ها مانند چای سیاه و چای سبز به­‌عنوان کاهش‌دهنده‌ی باکتری‌های مضر در دهان شناخته شده‌اند.
  • نوشیدنی‌های شیرین گازدار و سایر نوشیدنی‌های اسیدی را محدود کنید، زیرا این‌­ها می‌توانند مینای دندان شما را از بین ببرند.
  • از نوشیدن الکل خودداری کنید، زیرا دهان را خشک کرده و بزاق را کاهش می‌دهد.
  • از آدامس‌­های بدون قند استفاده کنید تا به افزایش تولید بزاق کمک کند.
  • از خوردن غذا های سخت خودداری کنید:
    وسایل سخت مانند قلم را داخل دهان خود قرار ندهید. جویدن آن‌ها باعث آسیب رساندن و خرد شدن دندان‌های شما می‌شود همچنین مراقب آب­نبات‌های سخت باشید.

از محافظ دندان ورزشی استفاده کنید

هنگام ورزش یا انجام فعالیت‌های بدنی محافظت از دندان‌ها ضروری است. برای لبخند شما هیچ چیز بدتر از آسیب رساندن به دندان به دلیل برخورد بی‌احتیاطانه به دهان یا افتادن تصادفی، نیست. هنگام ورزش­‌های رزمی یا حتی هنگام استفاده از اسکیت بورد یا اسکیت روی یخ از محافظ دندان استفاده کنید.

از فشار وارد آوردن به مینای دندان خود جلوگیری کنید

اگر فکر می‌کنید شب‌­ها دندان‌­هایتان را به هم آسیاب می‌کنید، به دندان‌­پزشک خود سریعاْ مراجعه کنید. دندان‌پزشک شما می‌تواند یک راه‌حل، مانند استفاده از محافظ شبانه دهان به شما توصیه کند، که به محافظت در برابر مشکلات احتمالی طولانی‌مدت دندان در ساییدن دندان کمک می‌کند. همچنین در بهبود سردرد و درد فک نیز موثر است.

برای داشتن لثه و دندان‌های سالم مقدار زیاد آب بنوشید

هیدراته کردن بدن (رساندن آب کافی به سلول‌های بدن) کاری بسیار ضروری بوده و یکی از رازهای داشتن لثه‌ی سالم است. بزاق برای حفظ سلامت دهان و حفظ تعادل باکتری‌ها ضروری است. هنگامی که بدن شما کمبود آب دارد، دهان بزاق کمتری تولید می‌کند. نوشیدن یا شستشوی دهان با آب بعد از غذا خوردن می‌تواند به تمیز کردن دندان‌ها و شستشوی ذرات غذا و باکتری‌ها کمک کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 1 =