مسواک سافت یا هارد، کدام بهتر است؟

مسواک سافت یا هارد، کدام بهتر است؟
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 1 تاریخ انتشار: تیر ۱۱, ۱۳۹۸

مسواک سافت یا هارد، کدام بهتر است؟

باوجود گزینه‌های زیادی که امروزه برای پاک‌سازی دندان‌ها وجود دارد شاید فکر کنید که انتخاب مسواک سافت یا هارد تأثیر زیادی بر سلامت دهان ندارد. پاسخ کوتاه ما به این تردید این است که مسواک، دو مشکل را حل می‌کند: از بین بردن پلاک و جلوگیری از تحلیل رفتن لثه‌ها.

مقایسه انواع مسواک از لحاظ میزان تمیزکننده‌گی

مسواک اکسترا سافت

مسواک اکسترا سافت، برسی ویژه دارد بنابراین، پیدا کردن آن در هر داروخانه‌ای ممکن نیست. معمولاً افرادی که دچار تحلیل رفتگی لثه، التهاب لثه یا پیرادندان‌آماس (پیوره) هستند از مسواک اکسترا سافت استفاده می‌کنند چون نرم‌تر است. اگر دچار التهاب لثه یا پیوره هستید باید از مسواکی استفاده کنید که برس نرم دارد. جراح لثه (پریودنتیست) می‌تواند به شما کمک کند تا تکنیک صحیح مسواک زدن با مسواک‌های اکسترا سافت را یاد بگیرید تا بیشتر به لثه‌تان آسیب نرسد.

سافت

احتمالاً تصور می‌کنید که مسواک‌های هارد برای تمیز کردن بیشتر دندان‌ها بهتر هستند. اما واقعیت این است که نوع سافت هم به اندازه‌ی نوع هارد دندان‌ها را تمیز می‌کند. تکنیک مسواک زدن کلید تمیزی دندان‌هاست نه میزان سفتی برس مسواک.
برای تمیز کردن کامل دندان‌ها باید زاویه برس به سمت خط لثه باشد و برای از بین بردن پلاک باید حرکت چرخشی داشته باشد. درواقع، فشار آوردن به دندان‌ها یا لثه‌ها هنگام مسواک زدن برای سلامت لثه مضر است. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند که برای دستیابی به نتیجه مطلوب، هر بار به مدت دو دقیقه با مسواک سافت، دندان‌ها را مسواک بزنید.
بهتر است بدانید که محکم مسواک زدن با نوع سافت هم دقیقاً مانند مدل مدیوم یا هارد به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب می‌زند. اگر در صحت مسواک زدنتان تردید دارید از دندان‌پزشکتان بخواهید که درست مسواک زدن را به شما نشان دهد.

مدیوم

مسواک‌های مدیوم هم به اندازه مدل سافت پلاک‌ها را از بین می‌برند اما خطر آسیب‌رسانی آن‌ها به لثه‌ها بیشتر است. مسواک‌های مدیوم بیشتر از مسواک‌های سافت موجب نازک شدن لثه‌ها می‌شود.

هارد

اشتباه رایجی که در تصور مردم وجود دارد این است که مسواک‌های خیلی سفت دندان‌ها را بهتر از مسواک‌های نرم تمیز می‌کند. برس‌های سفت‌تر با گذشت زمان، مینای دندان را از بین می‌برند. به‌جای اینکه برای از بین بردن پلاک‌های دندان به استفاده از مسواک‌های هارد رو بیاورید، بهتر است هر سال یا دو سال یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید. جرم‌گیری دندان خطرات آسیب‌زای استفاده از مسواک‌های هارد را ندارد و دندان‌ها را با روشی بی‌خطر تمیز و پاک‌سازی می‌کند.

بنر مربوط به جرمگیری عمیق

آیا به استفاده از مسواک‌های برقی فکر کرده‌اید؟

بسیاری از بیماران سهولت استفاده از مسواک برقی را که حرکات چرخشی خودکار دارد، تجربه کرده‌اند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مسواک برقی، پلاک‌ها را بهتر از بین می‌برد و درنتیجه خطر پوسیدگی را کم می‌کند. اگر به مهارت یا روش مسواک زدنتان شک دارید، استفاده از مسواک برقی بهترین گزینه برای شماست.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۱]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =