چگونگی درمان دندان حساس

چگونگی درمان دندان حساس
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: آبان ۱۷, ۱۳۹۹

چگونگی درمان دندان حساس

آیا شما هم هر زمانی که نوشیدنی سرد یا گرم می‌نوشید، دچار لرز یا درد ناگهانی در ناحیه دندان‌ها می‌شوید؟ آیا از مراجعه به دندان‌­پزشک خودداری می‌کنید زیرا نگران هستید دندان حساس شما در طی یک جرمگیری ساده هم شما را آزار دهد؟
برخی پزشکان معتقدند: “حساسیت دندان‌ها یک مشکل نسبتًا رایج است. این مشکل می‌تواند در اثر ترک خوردن دندان، فرسودگی مینای دندان، پوسیدگی، ساییده شدن ترمیم یا بدون پوشش بودن ریشه رخ دهد. مهم است که به منظور تشخیص علت پوسیدگی، به دندان‌پزشک مراجعه کنید”.
دندان حساس ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌­های دندان و لثه باشد که می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند از دست دادن دندان شود. اگر شما هم حساسیت دندان را تجربه کردید، بهتر است برای اطمینان از جدی نبودن مشکل، با دندان‌پزشک خود قرار ملاقاتی ترتیب دهید.
برای درک حساسیت، درک ساختار دندان‌ها می‌تواند کمک کند. لایه‌ی بیرونی مینای دندان، از بخشی از دندان که می‌توانید آن را ببینید و به آن تاج می‌گویند، محافظت می‌کند. زیر خط لثه، موادی به نام سمنتوم ( بافت نازک و سختی که ریشه دندان را می‌پوشاند) وجود دارد که از ریشه‌ی دندان‌های شما محافظت می‌کند. در زیر مینا و سمنتوم، چیزی وجود دارد که آن را عاج دندان می‌نامند. عاج دندان حاوی لوله‌ها یا سوراخ‌های ریزی است که با از بین رفتن پوشش محافظ، اجازه می‌دهد احساس سرما یا گرما به ریشه دندان برسد. این همان چیزی است که باعث می‌شود هنگام خوردن یا نوشیدن مواد سرد و گرم، احساس لرز کنید.

چگونه می‌توانید به دندان حساس خود کمک کنید؟

پزشکان می‌گویند: “اولین قدم داشتن یک روال صحیح برای مراقبت از دهان و دندان است. اگر همواره برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح تلاش کنید، می‌توانید به حفظ استحکام مینای دندان کمک کنید. با این حال، مسواک زدن با خشونت و فشار می‌تواند آسیب‌های دیگری ایجاد کند، بنابراین همواره به آرامی و با یک مسواک نرم، مسواک بزنید”.
پزشکان پیشنهاد می‌کنند که خمیردندان همیشگی خود را به یک خمیردندان ضدحساسیت تغییر دهید. این خمیردندان‌های مخصوص، حاوی خواصی هستند که حس عصب دندان را مسدود می‌کنند. ممکن است پس از چندین مرتبه استفاده، تفاوت را احساس کنید. همچنین از خمیردندان‌­هایی که سایش کمتری ایجاد می‌کنند، استفاده کنید.
اگر خمیردندان کارآمد نباشد، پزشکان ممکن است درمان دیگری را پیشنهاد کنند. یک گزینه ممکن است درمان با فلوراید در مطب باشد. پزشک فلوراید را مستقیماً روی دندان‌های شما می‌زند تا ریشه و مینای دندان قوی‌تر شوند و میزان حساسیت کاهش یابد. او همچنین ممکن است فلوراید را برای استفاده‌ی روزانه تجویز کند.
باندینگ دندان‌ها یک گزینه دیگر است که می‌تواند حساسیت دندان‌های­تان را کاهش دهد. اگر ریشه‌ دندان‌های­تان در معرض دید قرار دارد، پزشک می‌تواند از رزین باندینگ برای پوشش ریشه‌ها استفاده کند. پرکردن، تاج یاآن­لی (ترمیم غیر مستقیم برای بازسازی دندان‌های خلفی) نیز ممکن است برای محافظت پیشنهاد شود.
پیوند لثه می‌تواند به بیمارانی که از حساسیت حاصل از بین رفتن بافت لثه، ناشی از بیماری‌های دندان رنج می‌برند کمک کند. بافت لثه از مکان دیگری جابه‌جا می‌شود و سطح ریشه‌های در معرض دید را می‌پوشاند. این کار باعث محافظت بیشتر و کاهش حساسیت می‌شود. همچنین از نظر زیبایی یک گزینه‌ی خوب برای پوشاندن سطح ریشه‌ها است.
گاهی اوقات حساسیت‌ها می‌توانند به دلیل محکم بسته شدن فک ناشی از فشار حاد عصبی و دندان­‌قروچه باشند. ضربه و فشار ناشی از این دو مورد می‌تواند باعث تحریک عصب دندان‌ها  و منجر به التهاب و حساسیت شود. استفاده از محافظ شب، هنگام خواب به دفع فشار روی دندان و کاهش حساسیت کمک می‌کند.
به رژیم غذایی خود دقت کنید و از مصرف غذاهای اسیدی خودداری کنید. اسید باعث نرم شدن و از بین رفتن مواد معدنی دندان می‌شود و خطر پوسیدگی و حساسیت را افزایش می‌دهد. همچنین از خوردن غذاهای داغ و نوشیدنی‌های سرد خودداری کنید. این کار نه تنها باعث حساسیت می‌شود، بلکه ممکن است باعث ایجاد ترک روی دندان‌ها شود.
حداقل ۳۰ دقیقه پس از غذاخوردن صبر کنید و سپس مسواک بزنید، خصوصاً زمانی‌که از خمیردندان‌های ساینده استفاده می‌کنید. دندان‌ها پس از برخورد اسید با آن‌ها، مواد معدنی خود را از دست می‌دهند و مسواک زدن بلافاصله پس از آن باعث پوسیدگی و فرسودگی می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 10 =