ایمپلنت فول موس – نحوه درمان، مزایا و هزینه ایملپنت کامل دهان

ایمپلنت فول موس - نحوه درمان، مزایا و هزینه ایملپنت کامل دهان
دسته: مجله دندانپزشکی تگ: نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: خرداد ۳۰, ۱۴۰۰

ایمپلنت فول موس – نحوه درمان، مزایا و هزینه ایملپنت کامل دهان

جایگزینی ۱۰ یا ۱۲ دندان با بریج با استفاده از چندین مجموعه کامل ایمپلنت امکان‌پذیر است. این نوع ترمیم کامل دهان، در جای خود چسبیده یا پیچ شده است.
ایمپلنت‌های دندانی کامل، موسوم به All on 6، برای ترمیم و بازیابی کامل قوس بالایی و پایینی دندان‌ها در یک بریج کامل استفاده می‌شود و اغلب با عنوان ترمیم ایمپلنت کامل دهان یا ایملپنت فول موس نامیده می‌شود.
ما برخی اوقات ترجیح می‌دهیم این پل یا بریج بزرگ را در جای خود پیچ کنیم، زیرا در صورت نیاز به انجام تغییرات در آینده، به‌راحتی قابل اصلاح و بازیابی است. پیچ‌ها مستقیماً از روی بریج یا پل می‌گذرند، اما با رزین کامپوزیتی هم‌رنگ با دندان پوشانده می‌شوند و اصلاً قابل مشاهده نیستند.
تعداد دقیق ایمپلنت مورد نیاز برای کاشت مجموعه کامل دندان، بسته به تعداد دندان‌های جایگزین پشتیبان و این‌که قوس بالایی دندان باشد یا قوس پایینی، می‌تواند متفاوت باشد. با این وجو، در بیشتر موارد از ایمپلنت All on 6 استفاده می‌شود.

چه کسی می‌تواند ایمپلنت کامل داشته باشد؟

شرایط لازم برای ایمپلنت کامل دهان دقیقاً مشابه فرآیند ایمپلنت معمولی دندان است. روش ایمپلنت All on 6، برای همه مردان و زنان سالم در هر سنی مناسب است.
قبل از انجام ایمپلنت کامل، پزشک باید دهان شما را معاینه کند و در مورد سابقه پزشکی‌تان با شما صحبت کند، زیرا بیماری‌های سیستمیک می‌توانند روی بهبودی شما اثر بگذارند. همچنین برخی از داروها می‌توانند روی ایمپلنت All on 6 اثر بگذارند. در ایمپلنت فول موس، ۶ ایمپلنت در فواصل استراتژیکی در سراسر قوس بالایی یا پایینی جای‌گذاری می‌شوند و بسیار مهم است که از جانب استخوان‌های اطراف پشتیبانی کافی داشته باشند. اگر چند سال پیش دندان خود را کامل از دست داده باشید، ممکن است به میزان قابل توجهی از، از دست دادن دندان و استخوان دندان رنج برده باشید.
این امر ممکن است در صورت ابتلا به بیماری پریودنتال پیشرفته رخ داده باشد که منجر به تخریب استخوانی می‌شود که در اطراف دندان طبیعی وجود دارد. اگر استخوان دندان را از دست داده‌اید، هنوز هم مجموعه کامل ایمپلنت برای شما امکان‌پذیر است زیرا پزشک می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های پیچیده پیوند استخوان، برای کاشت دندان، استخوان ایجاد کند.

اگرچه مورد هر بیمار منحصربه‌فرد است، پزشکان در حال بررسی ۵ عامل اصلی هستند که هنگام توصیه ایمپلنت کامل دهان باید در نظر گرفت هستند:

  • مشکلات گفتاری اگر گفتار یکی از نگرانی‌های اصلی است، پریودنتیست‌ها باید روش‌های درمانی دیگری مانند جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته با پل‌های با دهانه کوتاه یا ایمپلنت تکی دندان، پیشنهاد کنند. این کار اغلب به ایمپلنت بیشتر، پیوند استخوان بیشتر و پروتزهای گران‌تر نیاز دارد، بنابراین بیمار باید برای زمان و هزینه اضافی درمان آماده باشد.
  • ضخامت پل این مسئله می‌تواند مشکل بزرگی برای برخی از بیماران باشد و متأسفانه اغلب پس از جراحی که لبه دندان تحلیل می‌رود، متوجه این مشکل می‌شوند. در آن مرحله، برای برگشتن به حالت طبیعی، هیچ کاری نمی‌توان انجام داد.
  • اجبار به گاز گرفتن بیش از حد بیماران در تشخیص جفت شدن دندان‌ها روی هم دچار مشکل هستند. آن‌ها ممکن است به دلیل احساس نکردن این مورد، بیش از حد گاز بگیرند.
  • پارافانکشن- دندان‌قروچه، به هم فشردن و چرخه‌های نامنظم جویدن
  • خطر بالای پوسیدگی

در ابتدا امر دندانپزشکان زمان زیادی را صرف تشخیص بهترین گزینه برای بیماران می‌کنند و نه‌تنها فواید درمان، بلکه موانعی که باید برطرف کنند را هم توضیح می‌دهند.

جایگزین‌های ایمپلنت فول موس

ایمپلنت All on 6، به ایمپلنت کامل دهان نیاز دارد، که ممکن است برای همه افراد راه‌حل مناسبی نباشد. متخصصان ایمپلنت، باید درک گسترده‌ای از موارد منحصربه‌فرد هر بیمار داشته باشند و بهترین برنامه درمانی را تدوین کنند. ایمپلنت کامل دهان هم از این قاعده مستثنا نیست.

جایگزینی برای ایمپلنت کامل دندان‌ها:

  • ایمپلنت‌های All on 4، روشی هستند که در آن فقط ۴ ایمپلنت برای پشتیبانی دندان‌های پایینی انجام می‌شود و یک راه‌حل طولانی‌مدت و مقرون به‌صرفه‌تر را ارائه می‌کند. علاوه بر این، با استفاده از All on 4، ایمپلنت‌ها به سمت جلوی دهان قرار می‌گیرند و اغلب نیاز به پیوند استخوان گسترده را کاهش می‌دهند یا از بین می‌برند. در این سیستم، ایمپلنت‌ها بلافاصله پس از اتمام جراحی، انجام می‌شوند.
  • دندان‌ها در یک روز (ایمپلنت یک‌روزه)
  • از مینی ایمپلنت‌های دندانی می‌توان برای ثابت نگه داشتن دندان‌های مصنوعی لق استفاده کرد.

ایمپلنت کامل دندان یا روش ایمپلنت All on 6

ایمپلنت‌های کامل دندان، بسیار شبیه به ایمپلنت چندین دندان است، زیرا میزان بالای برنامه‌ریزی برای اطمینان از موفقیت کامل ضروری است.

  • معاینه اولیه
  • تصویر سه‌بعدی از فک با استفاده از سی‌تی‌اسکن با اشعه مخروطی
  • برنامه‌ریزی جراحی ایمپلنت با استفاده از راهنمای کامپیوتری جراحی
  • ساخت قالب سفارشی یا استنت
  • پوشاندن ایمپلنت‌ها با کلاهک ترمیم تا با استخوان فک ادغام شده و پیوند بخورد
  • جای‌گذاری موقت دندان
  • پس از بهبودی ایمپلنت، دندان‌های دائمی ساخته شود

پس از معاینه اولیه توسط دندان‌پزشک، باید یک سی‌تی‌اسکن با اشعه مخروطی انجام دهید که یک تصویر سه‌بعدی کامل از جزئیات فک و تمام ساختارهای مهم ازجمله استخوان، ماهیچه‌ها، عصب‌ها و رگ‌های خونی در اختیار قرار می‌دهد. با استفاده از این اطلاعات، متخصص ایمپلنت، برنامه جراحی ایمپلنت کامل دهان را با استفاده از راهنمای جراحی کامپیوتری، آماده می‌کند.
زمانی که در مورد بهترین موقعیت هر ایمپلنت تصمیم‌گیری شد، یک قالب سفارشی یا استنت برای جراحی ایمپلنت کامل دهان ساخته می‌شود تا اطمینان حاصل شود که ایمپلنت‌ها دقیقاً در جای مورد نظر قرار می‌گیرند. ایمپلنت All on 6، با کلاهک ترمیمی پوشانده می‌شود و منتظر می‌مانند تا پیوند با استخوان فک انجام شود. در این مرحله می‌توانیم دندان‌های موقت را تهیه کنیم یا می‌توانیم دندان مصنوعی جایگزین را برای استفاده در این مدت تطبیق دهیم تا زمانی که ایمپلنت‌های دائمی دهان جای‌گذاری شوند.
به‌محض این‌که ایمپلنت‌های دندانی بهبود یافت، می‌توانید به ملاقات متخصص ایمپلنت کامل دهان بروید تا بتواند دندان‌های دائمی را بسازد. یک بریج یا پل قوسی کامل می‌تواند با مواد مختلفی ساخته شود، اما استفاده از زیرکونیوم به‌شدت رایج است. زیرکونیوم ماده‌ای فاقد فلز و به رنگ دندان است که به طرز شگفت‌انگیزی قوی و واقعی (زنده) است.

بهبودی پس از ایمپلنت کامل دندان

طبیعی است که پس از انجام ایمپلنت کامل (all on 6) احساس ناراحتی کنید، متخصصان ایمپلنت می‌توانند داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه‌ای را به شما توصیه کنند یا داروهایی را برایتان تجویز کنند.
ممکن است لازم باشد آنتی‌بیوتیک مصرف کنید، همچنین ممکن است استفاده از دهان‌شویه ضد میکروب برای هفته اول پس از جراحی توصیه شود. اغلب دندانپزشک اطلاعات مختلفی مربوط به تمیز کردن و خوردن بهترین غذاها برای چند روز اول پس از جراحی در اختیار شما قرار می‌دهد.

عفونت‌های پس از جراحی ایمپلنت کامل دهان

ایجاد باکتری در اطراف ایمپلنت‌ها یکی از دلایل عدم موفقیت در جراحی جایگزینی کامل دندان‌ها است. برخی از شکست‌ها در ایمپلنت می‌تواند به دلیل آلودگی توسط باکتری‌ها هنگام گذاشتن پست ایمپلنت باشد. عفونت‌های اطراف برخی از بیومتریال‌ها مانند پست‌ها، به‌سختی درمان می‌شوند. در بیشتر موارد، ایمپلنت‌های آلوده باید جایگزین شوند.

شایع‌ترین باکتری‌هایی که باعث عدم موفقیت در فرآیند ایمپلنت کامل می‌شوند، عبارتند از:

  • استرپتوکوک
  • باکتری کوکسی گرم مثبت بی‌هوازی
  • باکتری میله‌ای گرم مثبت بی‌هوازی

اگر خطر عفونت بالا باشد (معمولاً پس از انجام عمل‌های لیفت سینوس یا پیوند استخوان)، پزشک ممکن است یک دوز آنتی‌بیوتیک را یک روز قبل از جراحی و آنتی‌بیوتیک بتا-لاکتاماز را برای استفاده به مدت ۵ روز، تجویز کند. علاوه بر این استفاده از دهان‌شویه کلروهگزیدین ۱۲/۰، دو بار در روز، توصیه می‌شود.

مزایای ایمپلنت کامل دهان

  • ایمپلنت فول موس برای افرادی که در حال حاضر از دندان مصنوعی کامل استفاده می‌کنند یا تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند، ایده‌آل است.
  • این درمان برای بیماران امکانی را فراهم می‌کند که احساس کنند دندان‌های پایدار و محکمی دارند که به‌طور دائمی در جای خود باقی می‌مانند، مگر این‌که توسط دندان‌پزشک برداشته شوند.
  • با بازیابی دندان‌ها به شکلی که دائمی و طبیعی باشند، اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس فرد افزایش می‌یابد.
  • از غذاهای بسیار بیشتری می‌توان لذت برد.
  • بریج کامل دهان راه‌حل سالم‌تری برای فک‌های شما است، زیرا استخوان فک بهتر حفظ می‌شود. از آنجایی‌که ایمپلنت کامل، به‌تدریج با استخوان فک ادغام می‌شود، مطمئن می‌شوید که استخوان‌های اطراف سالم و قوی نگه داشته می‌شوند.
  • در طولانی‌مدت، نگهداری از ایمپلنت کامل در مقایسه با دندان مصنوعی آسان‌تر است و بریج یا پل نگهدارنده ایمپلنت از گونه‌ها و لب‌های شما به‌خوبی پشتیبانی می‌کند و از تحلیل ظاهری که در میان افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند رایج است، جلوگیری می‌کند.
  • ایمپلنت کامل دندان یک رویکرد قابل پیش‌بینی برای جایگزینی دندان‌ها پیشنهاد می‌دهد، اگرچه تکمیل درمان نسبت به استفاده از سیستم جایگزین برای ایمپلنت دندان، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

مضرات ایمپلنت فول موس

با ایمپلنت کامل دندان، لازم است که زمان کافی برای بهبودی اختصاص داده شود، این روند ممکن است چندین ماه طول بکشد تا ایمپلنت بتواند جایگزین دندان‌های دائمی شود.
در طی این زمان، ایمپلنت all on 6 نباید تحت فشار قرار گیرد، زیرا می‌تواند روی جوش خوردن آن به استخوان‌های اطراف تأثیر بگذارد.
در دوران بهبودی، هر نوع حرکتی به سمت پست‌های ایمپلنت می‌تواند خطر شکست را افزایش دهد. هر فردی که مدتی پیش دندان خود را کامل از دست داده است، به احتمال زیاد به پیوند استخوان نیاز دارد، که هزینه و زمان بیشتری به درمان اضافه می‌کند.
مجموعه کامل از ایمپلنت‌های دندان، خطر متوسط تا زیاد عفونت را به وجود می‌آورد. بنابراین، در این روش بازسازی کامل دهان، پزشک مصرف آنتی‌بیوتیک را قبل و بعد از فرآیند توصیه می‌کند.

نرخ موفقیت در ایمپلنت کامل دهان چقدر است؟

میزان موفقیت در این روش درمانی بسیار بالا است و ایمپلنت کامل دهان باید تا سال‌ها باقی بماند. با مراقبت و نگهداری صحیح، میزان موفقیت ایمپلنت دندان پس از ۱۵ سال بالای ۹۰ درصد است، اما آگاهی از عوامل مؤثر در موفقیت طولانی‌مدت، بسیار مهم است.
اگرچه ایمپلنت کامل دهان ممکن است عوارضی داشته باشد، اما بسیار نادر هستند، خصوصاً زمانی که یک دندان‌پزشک باتجربه و آموزش‌دیده این عمل را انجام دهد.

عوامل خطر

عوامل مخاطره انگیز ایمپلنت کامل عبارتند از:

  • شکست در ایمپلنت به دلیل بهداشت ضعیف دهان
  • عدم موفقیت به دلیل دیابت کنترل نشده
  • دندان‌قروچه یا هر نوع فشار و آسیبی می‌تواند بر طول عمر دندان‌های مصنوعی شما اثر بگذارد

هزینه ایمپلنت کامل دهان

ترمیم قوس کامل دندان با ایمپلنت کامل، ممکن است به چندین ایمپلنت دندان نیاز داشته باشد، برای اطمینان از اینکه بریج به‌درستی پشتیبانی می‌کند. تعداد دقیق ایمپلنت مورد نیاز بسته به تعداد دندان‌هایی که باید بازیابی شوند، متفاوت است.

هزینه ایمپلنت کامل به عوامل متعددی بستگی دارد:

  • تعداد ایمپلنت‌ها
  • نیاز به پیوند استخوان (استخوان کافی برای جایگیری پست وجود نداشته باشد)
  • به لیفت سینوس نیاز باشد (سطح کافی در بافت سینوس وجود نداشته باشد)

هزینه کامل درمان بازیابی دندان همچنین به این‌که فرآیندهای اضافی مانند کشیدن دندان، نیاز باشد یا نه، بستگی دارد.

سؤالات متداول درباره بازیابی قوس بالایی و پایینی دندان با ایمپلنت فول موس

زمان بهبودی بعد از عمل ایمپلنت فول موس چقدر است؟

بسیاری از بیماران یک روز پس از فرآیند ایمپلنت می‌توانند سر کار برگردند. برای تسکین درد، متخصص دندان شما می‌تواند داروهای بدون نیاز به نسخه توصیه کند. متوسط زمان بهبودی ایمپلنت کامل بین ۴ تا ۶ ماه است. بهبودی فرآیند پیچیده‌ای است و از فردی به فردی دیگر متفاوت است.

چگونه ایمپلنت‌های کامل دندان را تمیز کنیم؟

اگر می‌خواهید از ماندگاری ایمپلنت‌های خود مطمئن شوید، باید دندان‌های خود را تمیز و به دور از باکتری و پلاک نگه دارید. عدم موفقیت در ایمپلنت به دلیل پلاک و باکتری رخ می‌دهد که می‌تواند منجر به عفونت در بافت شود. حفظ بهداشت دهان و دندان ضروری است.

لیست نکات بهداشتی مؤثر به شرح زیر است:

  • حداقل روزی دو بار با یک مسواک نرم، مسواک بزنید
  • هر روز با استفاده از یک نوار غیر واکسی یا نخ دندان مخصوص ایمپلنت، نخ دندان بکشید
  • از یک مسواک با پوشش نایلون، برای تمیز کردن مکان‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است، استفاده کنید.
  • از خمیردندان‌های با قابلیت سایندگی بالا استفاده نکنید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =