طراحی لبخند – با انواع روش‌های طراحی لبخند بیشتر آشنا شوید

طراحی لبخند - با انواع روش‌های طراحی لبخند بیشتر آشنا شوید
دسته: مجله دندانپزشکی نظرات: 0 0 تاریخ انتشار: اسفند ۱۴, ۱۳۹۸

طراحی لبخند – با انواع روش‌های طراحی لبخند بیشتر آشنا شوید

لبخند بی‌نقص، جذاب‌ترین ویژگی صورت ماست. این لبخند به شما کمک می‌کند تا در ملاقات‌های اجتماعی، شخصی و کاری بهترین تاثیر را از خود در ذهن مخاطب به‌جا بگذارید.
اما همه‌ی ما آنقدر خوش‌شانس نیستیم که لبخندی بی‌نقص برای جلب توجه دیگران داشته باشیم و درست در اینجاست که روش‌های درمانی طراحی لبخند به کمک ما می‌آیند.
یافته‌های پژوهشی که اخیراً انجام شده است نشان می‌دهند که:

  • بیش از ۷۵% مردم اعتمادبه‌نفس خندیدن در عکس را ندارد.
  • بیش از ۴۵% مردم، دیگران را بر اساس ظاهر لبخندشان ارزیابی می‌کنند.
  • بیش از ۷۵% مردم فکر می‌کنند که داشتن لبخندی زیبا به آن‌ها کمک می‌کند تا رشد روحی داشته باشند.
  • بیش از ۶۵% مردم فکر می‌کنند که داشتن لبخندی جذاب به آن‌ها کمک می‌کند تا سالم‌تر و شادتر باشند.

اگر هنگام خندیدن احساس خجالت و شرمندگی می‌کنید… اگر می‌خواهید ظاهر لب‌ها با فک‌هایتان را برای زیباتر کردن لبخندتان تغییر دهید… پس زمان آن رسیده که به بازسازی لبخندتان فکر کنید.

فهرست مطالب -

بازسازی لبخند یعنی چه؟

بازسازی لبخند که به آن جوان‌سازی لبخند هم می‌گویند، فرایند تغییر ظاهر لبخند در مدت‌زمانی بسیار کوتاه است. این فرایند با مشاوره با دندان‌پزشک شروع می‌شود که در آن بیمار نگرانی‌ها و خواسته‌هایش را بیان می‌کند. این جلسه مشاوره به دندانپزشک و بیمار این فرصت را می‌دهد تا بتوانند همراه با یکدیگر تصمیم بگیرند که چه گزینه‌های درمانی را انتخاب کنند و چه نتیجه‌ای به دست خواهد آمد تا بیمار به ظاهر دلخواهش برسد. دندان‌پزشک با استفاده از روش‌های درمانی طراحی لبخند لبخندتان را آن‌طور که می‌خواهید اصلاح می‌کند.

طراحی لبخند چیست؟

طراحی لبخند مجموعه‌ای از روش‌ها در دندان‌پزشکی زیبایی است که به‌صورت هنرمندانه لبخندهایی طبیعی خلق می‌کند و آن‌ها را اصلاح می‌کند. طراحی‌ لبخند، بدون توجه به وضعیت فعلی دندان‌های شما برای ترمیم ظاهری که از آن ناراضی هستید یا به دلیل افزایش سن یا تصادف آسیب دیده است معجزه می‌کنند.

طراحی لبخند چه چیزهایی را اصلاح می‌کند؟

دندان‌پزشک زیبایی با استفاده از روش‌های درمانی طراحی لبخند می‌تواند ویژگی‌های متعدد دندان‌ها و لبخند را اصلاح کند. این موارد در اولین ملاقات شما با دندان‌پزشک برای بازسازی لبخند مطرح می‌شود. موارد زیر، برخی مشکلات رایج هستند که زیبایی لبخند شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند:

۱. دندان‌های کج

داشتن دندان‌های صاف و هم‌راستا تأثیر زیادی بر زیبایی لبخند دارد. اما همه از این نعمت برخوردار نیستند. دندان‌های اکثر مردم در یک ردیف منظم قرار ندارند که موجب خجالت‌زدگی آن‌ها می‌شود. به دندان‌هایی که چرخیده‌اند، روی هم قرار گرفته‌اند و متراکم هستند معمولاً دندان‌های کج می‌گوییم. در اکثر موارد، دندان‌های جلوی پایینی این‌گونه هستند. آن‌ها را می‌توان با استفاده از بریس (نامرئی یا معمولی) به‌خوبی هم‌راستا و صاف کرد. برای اینکه زودتر به نتیجه برسد شاید دندان‌پزشک استفاده از ونیر پرسلن را توصیه کند.

۲. دندان‌های شکسته یا لب‌پر شده

بسته به‌شدت آسیب می‌توان آن‌ها را با روش‌های مختلفی مثل تاج‌های پرسلن، باندینگ، ونیرهای پرسلن و غیره ترمیم کرد.

۳. دندان‌های ازدست‌رفته

داشتن دندان ازدست‌رفته بدترین شکل نقص لبخند است. این اتفاق ممکن است در اثر نادیده گرفتن بهداشت یا تصادف بیفتد. فواصل خالی در قوس دهان را می‌توان با استفاده از ایمپلنت یا بریج پر کرد.

۴. هم‌راستایی و فاصله

فاصله بین دندان‌های برخی مردم بیشتر است. این فواصل علی‌رغم اینکه ظاهر خوبی ندارند موجب بروز مشکلات کاربردی می‌شوند. این فواصل را می‌توان با استفاده از ونیرها، تکنیک‌های باندینگ رزین کامپوزیت و بریس‌های نامرئی کاهش داد.

۵. لبخند لثه‌ای

این مشکل را می‌توان با کانتورینگ لیزری لثه برطرف کرد. اگر از رنگ دندان‌هایتان راضی نیستید یا اگر دندان‌هایتان لک شده می‌توان این مشکل را با جرم‌گیری یا سفید کردن دندان‌ها (بلیچینگ) برطرف کرد.

۶. لب‌ها، گونه‌ها و لبخند پرتر

صورتی که از شکل افتاده یا پیر شده را می‌توان با روش‌های خاصی مثل ارتودنسی و جراحی دهان و فک و صورت زیباتر کرد. به یاد داشته باشید هنگام انجام ارتودنسی حتماً بهداشت دهان درهنگام درمان ارتودنسی را رعایت کنید.

۷. بافت دندان‌ها

دندان‌پزشک برای اینکه دندان‌ها را زنانه‌تر یا مردانه‌تر کند احتمالاً به شما پیشنهاد خواهد داد تا از ونیر یا تاج استفاده کنید.

دندان‌پزشک برای طراحی زیبایی لبخند چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

دندان‌پزشکان از روش‌های مختلفی برای اصلاح طرح لبخند استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها ریکانتورینگ دندان است تا لبخند فرد متقارن‌تر شود. ممکن است دندان‌پزشک تاج‌های قدیمی را که به دلیل تغییر لثه‌ها، فلز زیرشان مشخص شده با تاج‌های پرسلن نوع جدید که ساختار فلزی ندارند تعویض کند.
در اکثر موارد، دندان‌پزشکان از دندان‌های بیمار قالب‌گیری کرده و مدل‌هایی می‌سازند. بعداً تغییرات با موم روی مدل‌ها اعمال می‌شود. وقتی مدل‌ها کاملاً ساخته شدند، همراه با بیماران ارزیابی می‌شوند تا مشخص شود که تغییرات حاصله مطلوب آن‌ها هست یا نه.
دندان‌پزشک برای تغییر کانتور یا رنگ دندان‌ها ممکن است استفاده از ونیرهای پرسلن را پیشنهاد دهد که در نهایت شما به آنچه دوست دارید خواهید رسید. پس از آن دندان‌پزشک خط لثه را بررسی می‌کند تا بفهمد که لازم است تغییراتی در آن ایجاد کند تا لبخند ظاهری متقارن داشته باشد یا خیر.
اگر دندانی خراب شده باشد یا اگر باید کشیده شود، دندان‌پزشک پیشنهاد ایمپلنت را خواهد داد. انتخاب روش ایمپلنت برای سلامت دندان‌ها در آینده بهتر است. ایمپلنت‌ها عمر بیشتری نسبت به روش‌های درمانی دیگر دارند.
برنامه درمانی زیبایی شامل روش‌های ترمیمی متعددی است. موارد زیر روش‌هایی است که دندان‌پزشکان برای زیباتر کردن لبخند شما به کار می‌گیرند:

۱. استفاده از مواد همرنگ دندان برای پر کردن

دندان‌پزشک برای پر کردن خلأ ناشی از پوسیدگی در دندان از مواد دارای رنگ طبیعی استفاده می‌کند. قبل از قرار دادن مواد، دندان‌پزشک قسمت خراب دندان را می‌تراشد. رزین و اینله و آنله پرسلن که در آزمایشگاه ساخته شده از جمله موادی هستند که برای پر کردن دندان به کار می‌روند.

۲. سفید کردن دندان

دندان‌های ما دلایل زیادی از جمله نوشیدن قهوه، سیگار کشیدن و غیره لک می‌شوند. حتی افزایش سن هم موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. سفید کردن دندان، روشی است که در آن رنگ دندان‌ها بازیابی می‌شود تا دوباره روشن و درخشان شوند. این کار به دو صورت انجام می‌گیرد: بلیچ در منزل یا بلیچ در مطب دندان‌پزشک. دندان‌پزشک بر اساس بودجه شما و عوامل دیگر، روش مناسب را برایتان انتخاب می‌کند.

۳. ونیرها

ونیرها، پوسته‌های همرنگ دندان هستند که به بخش جلویی دندان متصل می‌شوند. آن‌ها معمولاً با موادی مثل سرامیک، کامپوزیت رزین یا پرسلن برای هر فرد به‌طور اختصاصی ساخته می‌شوند. از آن‌ها می‌توان برای پر کردن فواصل بین دندانی، پنهان کردن لک دندان‌ها و دندان‌های بدشکل یا کج استفاده کرد.

۴. بریس

بریس یکی از بهترین و پایدارترین روش‌ها برای مرتب کردن دندان‌های کج یا متراکم است. با گذشت زمان، بریس‌ها کوچک‌تر و نامشخص‌تر شده‌اند. اگر هنوز هم نگران مشخص شدن بریس در دهانتان هستید می‌توانید الاینرهای شفاف را امتحان کنید که ظریف‌تر هستند و با رنگ دندان‌هایتان همخوانی دارند.

۵. شکل دادن به دندان

دندان‌پزشک با کانتورینگ مینای دندان (لایه خارجی دندان)، دندان‌های شما را شکل می‌دهد. این روش وقتی استفاده می‌شود که دندان‌ها کمی متراکم، ناهمسطح یا خیلی بلند باشند. با این کار، ظاهر دندان‌ها بهتر می‌شود.

۶. تاج‌ها

اگر دندان‌هایتان به تغییر بیشتری نیاز داشته باشند، تاج بهترین گزینه است. وقتی استفاده از ونیر و شکل دادن به دندان نتیجه دلخواه را حاصل نکند، دندان‌پزشک گزینه تاج را انتخاب خواهد کرد. در این روش، قسمت خارجی تاج برداشته می‌شود و تاج ساخته شده برای دندان فرد جایگزین آن می‌شود.

۷. طول دندان

دندان‌های کوتاه هنگام خندیدن ظاهر خوبی ندارند. روش‌های کمی بلندتر کردن دندان‌ها عبارتند از: شکل دادن، بلند کردن دو دندان جلو، کامپوزیت باندینگ، ونیر پرسلن و غیره. دندان‌هایی که بلند می‌شوند بر ظاهر کل صورت هم تأثیر می‌گذارند. مثلاً دندان‌های بلند، مربع و درست شکل داده‌شده، صورت‌های گرد را لاغرتر نشان می‌دهند.

۸. تناسب دندان

یک لبخند دل‌نشین دارای دو دندان جلو با نسبت‌های صحیح است. این نسبت، طول و عرض دندان‌های دیگر را هم تعیین می‌کند. از منظر زیبایی‌شناسی، این لبخند متعادل‌تر و بی‌نقص‌تر است.

۹. تغییر رنگ لثه

لثه‌های زیبا معمولاً صورتی‌رنگ هستند. اما لثه‌های برخی افراد قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره و مشکی‌رنگ است که زیبا نیست. تیرگی لثه در اثر وجود رنگ‌دانه‌های ملانین است. با استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌ها می‌توان با لیزر رنگ‌دانه‌های مشکی را از بین برد.

۱۰. ریکانتورینگ لثه

در بین عوامل بازسازی لبخند، بسیار اهمیت دارد که اندازه و شکل دندان‌ها در تناسب با لثه‌ها باشد. در غیر این صورت، لبخند چندان زیبا نخواهد بود. این روش به‌خصوص برای کسانی که لثه‌هایشان خیلی بلند است مناسب است. این روش زیبایی خط لثه ناهمسطح را ترمیم می‌کند.

بنر روش‌های طراحی لبخند

مزایای طراحی لبخند

  • به شما کمک می‌کند تا اعتمادبه‌نفستان را بازیابید.
  • دیگر از دندان‌های لب‌پر شده، ازدست‌رفته و مشکلات دیگر خبری نیست.
  • سلامت بیشتر دهان و دندان.
  • نیازی به مخفی کردن لبخندتان ندارید.
  • بهتر جویدن و بهتر صحبت کردن.

پرسش‌های متداول درباره روش‌های درمانی طراحی لبخند

فرایند طراحی لبخند چقدر طول می‌کشد؟

فرایند تغییر لبخند بین سه هفته تا چندین ماه طول می‌کشد. اگر دندان‌ها و لثه‌هایتان سالم باشد حدود سه تا چهار هفته طول می‌کشد.
اگر به لیفت لثه نیاز داشته باشید باید صبر کنید تا لثه‌هایتان بهبود یابند. این کار حدود هشت تا ده هفته قبل از شروع طراحی لبخند طول می‌کشد.
اگر ایمپلنت انجام دهید باید صبر کنید تا ایمپلنت‌ها به استخوان جوش بخورند و لثه‌ها بهبود یابند.

هنگام بازسازی لبخند باید انتظار چه چیزی را داشته باشم؟

هنگام مشاوره یا شروع کار طراحی لبخند باید انتظارات واقعی در مورد ظاهر جدید لبخندتان داشته باشید. اگر مورد شما کمی پیچیده باشد زمان و مراحل بیشتری باید طی شود. قبل از شروع کار حتماً باید نظر شما و دندان‌پزشکتان درباره نتیجه کار یکسان باشد.

بازسازی لبخندم چقدر طول می‌کشد؟

برخی روش‌ها طی یک هفته انجام می‌شوند اما برخی دیگر ممکن است بیش از یک ماه طول بکشند. این دوره زمانی معمولاً به تعداد تغییراتی که لبخندتان نیاز دارد بستگی دارد. پس فقط دندان‌پزشکتان می‌تواند این زمان را به‌درستی تخمین بزند.

لبخند جدیدم چه شکلی است؟

برخی دندان‌پزشکان تجهیزات لازم مثل نرم‌افزار تصویری کامپیوتری برای نشان دادن عکس لبخند جدید را دارند. این به شما کمک می‌کند تا ببینید که لبخند جدیدتان چه شکلی خواهد بود.

چگونه بفهمم که به بازسازی لبخند نیاز دارم؟

برای پیدا کردن پاسخ این پرسش ما چک‌لیستی تهیه کرده‌ایم. لطفاً هنگام پاسخ به آینه نگاه کنید.

  • آیا شیوه خندیدنتان را دوست دارید؟
  • آیا دندان‌هایتان تغییر رنگ داده‌اند؟
  • آیا بین دندان‌هایتان فاصله افتاده است؟
  • آیا دندان‌هایتان کج، لب‌پر یا شکسته هستند؟
  • آیا دندان ازدست‌رفته‌ای دارید؟
  • آیا فکر می‌کنید دندان‌هایتان خیلی بلند یا خیلی کوتاه هستند؟
  • آیا از شکل، اندازه و مکان دندان‌هایتان راضی هستید؟
  • آیا لثه‌هایتان سالم هستند؟ آیا رنگشان صورتی است؟

اگر پاسخ‌هایتان نشان دهند که لبخندتان نیاز به تغییراتی دارد باید برای مشاوره به یک کلینیک دندان‌پزشکی مراجعه کنید. ما در وب‌سایت کلینیک دندانپزشکی دکتر افتخار آشتیانی بخشی با عنوان ارزیابی لبخند آنلاین راه‌اندازی کرده‌ایم که شما عزیزان می‌توانید با تکمیل فرم مربوطه و ارسال عکس‌های لبخند خود از مشاوره‌ی رایگان متخصصان ما بهره‌مند شوید.

دندان‌پزشکی زیبایی چقدر دوام دارد؟

این یکی از پرسش‌های مهم قبل از شروع روش‌های درمانی طراحی لبخند است. دوام این روش‌ها به دو عامل مهم بستگی دارد:

  • کیفیت – ارائه خدمات باکیفیت با بهترین نتیجه ممکن نیازمند تجربه، مهارت و توجه دقیق دندانپزشک به جزئیات است. مثلاً اگر همه مراحل باهم و در یک جلسه انجام شوند تا نتیجه زودتر حاصل شود، احتمالاً دوام چندانی نخواهد داشت.
  • عادات – توصیه می‌شود برای پیشگیری از ساییدگی و آسیب رسیدن به دندان از محافظ دندان مناسب استفاده کنید. اگر عادت به دندان‌قروچه دارید حتماً باید این کار را بکنید. علاوه بر این، بهتر است از خوردن مواد غذایی سفت و ترد و گاز زدن اجسام سفت بپرهیزید. توجه به بهداشت دهان و دندان برای حفظ لبخند زیبایتان پس از بازسازی بسیار اهمیت دارد.

دندان‌های جلوی من از هم فاصله دارند. چگونه این فاصله از بین می‌رود؟

برای اصلاح این مشکل روش‌های مختلفی وجود دارد. برخی از آن‌ها عبارتند از: ارتودنسی، باندینگ، تاج و ونیر پرسلن. برای پیدا کردن روش مناسب با دندان‌پزشکتان مشورت کنید.

آیا برای کار گذاشتن ونیر باید دندان‌ها بریده شوند؟

برخلاف تاج، کار گذاشتن ونیر پرسلن نیازی به آماده‌سازی دندان‌ها ندارد. فقط در صورت نیاز لایه نازکی از دندان تراشیده می‌شود تا فضای کافی برای ونیر باشد. این تراش کوچک مینای دندان موجب می‌شود که لبخندی طبیعی داشته باشید بدون اینکه دندان‌هایتان حجیم به نظر برسند.

آیا بدون استفاده از بریس هم می‌توانم لبخندی زیبا داشته باشم؟

اگر از بریس خوشتان نمی‌آید، گزینه‌های دیگری هم دارید. در گذشته گزینه دیگری وجود نداشت اما امروزه بریس‌های نامرئی (اینویزالاین) و ونیرها جایگزین‌های مناسبی هستند.

آیا افرادی که سیگار می‌کشند می‌توانند از روش‌های طراحی لبخند استفاده کنند؟

معمولاً این مسئله مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما به نوع روش زیبایی هم بستگی دارد. معمولاً سیگاری‌ها بیشتر در خطر بیماری پریودنتال یا بیماری لثه هستند. سیگار کشیدن موجب تغییر رنگ دندان‌های هم می‌شود. به‌علاوه، میزان عدم موفقیت ایمپلنت هم در افراد سیگاری بالاست. پس اگر عادت به سیگار کشیدن دارید بهتر است بعد از بازسازی لبخندتان آن را ترک کنید چون طول عمر نتایج را افرایش می‌دهد.

چه کسانی نمی‌توانند این کار را انجام دهند؟

افرادی که دارای مشکلات متعددی مثل لب‌پر شدگی، ترک‌خوردگی و شکستگی دندان، خونریزی لثه، لکه‌های تیره روی دندان‌ها و لثه‌ها هستند معمولاً طراحی لبخند انجام می‌دهند. اما همه افراد نمی‌توانند این کار را انجام دهند. اگر دچار مشکلات متعدد سلامت دهان مانند ضعف استخوان هستید برای انجام این کار مناسب نیستید. بهتر است برای اینکه بفهمید برای طراحی لبخند از سلامت کافی برخوردارید با دندان‌پزشکتان مشورت کنید.

آیا طراحی لبخند، عوارض جانبی دارد؟

انجام طراحی لبخند عوارض جانبی خاصی ندارد. اما بهتر است این کار را یک متخصص انجام دهد و مطمئن شوید که از مواد باکیفیت استفاده می‌کند.

نتیجه روش‌های درمانی طراحی لبخند دائمی است؟

همه‌چیز تاریخ انقضا دارد. اگر بهداشت دهان و دندان را به‌خوبی رعایت کنید، نتایج بازسازی لبخند معمولاً دوام طولانی دارند. اگر می‌خواهید نتایج آن دائمی باشند باید به‌طور منظم برای چکاپ به دندان‌پزشک مراجعه کنید و بهداشت دهان و دندانتان را به‌خوبی رعایت کنید.

دوره بهبودی بازسازی لبخند چقدر است؟

معمولاً زمان بهبودی بین ۲ تا ۴ هفته است. اما گاهی بسته به تعداد درمان‌های انجام شده ممکن است دوره بهبودی چند ماه طول بکشد.

چگونه از نتایج به‌دست‌آمده مراقبت و نگهداری کنیم؟

نگهداری و مراقبت از نتایج به‌دست‌آمده بسیار اهمیت دارد چون به دوام آن کمک می‌کند. نکات زیر را باید رعایت کنید:

  • دو بار در روز مسواک بزنید و هرروز نخ دندان بکشید. فقط از مسواک سافت (نرم) استفاده کنید.
  • برای جرم‌گیری و چکاپ به‌طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید (هر چند ماه یک‌بار).
  • مواد غذایی سفت و چسبنده را گاز نزنید.
  • سیگار نکشید و مصرف الکل را کاهش دهید.
  • عاداتی مثل جویدن ناخن، باز کردن درب بطری‌ها با دندان و غیره را ترک کنید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 3 =